Japonská ponorka se kuriózně srazila s nákladní lodí
Je to jen několik dní, co se Sórjú vynořila u mysu Ashizuri na západním pobřeží Japonska a při tomto manévru se srazila s nákladní lodí Ocean Artemis. Ponorka byla poškozena na své velitelské věži, kde jsou mimo jiné umístěny antény a periskop.
Ponorka nahlásila srážku mobilem
Sórjú má také na věži dvě ploutve, které rovněž vypadaly jako silně poškozené. Podle zpráv japonské sítě NHK utrpěli tři námořníci na Sórjú při srážce lehká zranění. Zranění však nevyžadovala evakuaci a námořníci zůstali na ponorce, dokud nedoplavala do nedalekého přístavu.
Japonský ministr obrany Nobuo Kishi uvedl, že kuriózní srážka přinesla další kuriózní události. Po nehodě totiž ponorce přestalo fungovat komunikační zařízení, takže posádka musela srážku s nákladní lodí nahlásit běžným mobilním telefonem. Aby ale tak posádka mohla učinit, musela ponorka doplavat hodně ke břehu, aby chytla mobilní signál.
Tichá ponorka neslyšela hlučnou nákladní loď
Sórjú je útočná ponorka na naftu. Tyto stroje byly navrženy a vyrobeny v Japonsku, ponorky jsou 83 metry dlouhé a slouží na nich 65 námořníků. Umí se pohybovat rychlostí 37 kilometrů v hodině a potopí se do hloubky až 900 metrů.
Ponorky třídy Sórjú jsou vybaveny šesti torpédomety o průměru 533 milimetry s kombinací torpéd těžké váhy typu 89 a protiletadlových raket Sub-Harpoon americké výroby. Pohonný systém nezávislý na vzduchu umožňuje ponorce běžet pod vodou velmi tiše.
Kombinace palebné síly a tiché plavby dává třídě Sórjú pověst jedné z nejlepších nejaderných ponorek na světě. Japonsko postavilo 11 ponorek třídy Sórjú, než přešlo k nové třídě Taigei, která používá lithium-iontové baterie pro delší plavbu pod vodou.
Naproti tomu nákladní loď Ocean Artemis, postavená v roce 2011, je přepravcem volně loženého nákladu registrovaným v Hongkongu. Loď v době incidentu přepravovala 90 000 tun rudy z Číny do Japonska a jako každá takto obrovská loď je velmi hlučná.
Nákladní lodě mají sice řadu bezpečnostních prvků, nicméně nejsou vybaveny systémy pro detekci ponorek. Je tedy právě na ponorkách, aby před vynořením zkontrolovaly prostor nad sebou a kolem sebe, zvlášť, když se jedná o tak rušnou obchodní cestu, jakou oblast Ashizuri je. Dále čtěte: Nové ruské neprůstřelné vesty zastaví kulku z kulometu ráže padesát.