Elektromobily jsou považovány za nejmodernější trend, existovaly ale už před sto lety

Elektrický pohon pro automobily byl vyvíjen už od samotných počátků motorismu
📷
Dalších 7 fotografií v galerii
 Auto-Moto 
27. července 2020 10:58 / Peugeot
  3   0
Elektrický pohon pro automobily byl vyvíjen už od samotných počátků motorismu. Mnoho výrobců tento pohon považovalo za hlavní směr pro budoucnost aut. Brzy se ale ukázalo, že mnohem schůdnější cestou bude ropa, a proto se rychle za elektromobily zapomnělo, i když ne tak docela. Některé automobilky tuto ideu neopustily a v současné elektrické době, která právě začíná, se jim tyto zkušenosti budou hodit.

Jedna ze tří nejstarších automobilek na světě, Peugeot, zkoumala možnosti využití elektřiny pro pohon svých vozů už v roce 1902. Záměrem Peugeotu bylo pohánět elektřinou hlavně dodávky, a za tímto účelem vyrobil několik exemplářů, které vykazovaly na tu dobu velmi slušný potenciál. Přesto se nakonec značka rozhodla odsunout tento projekt na vedlejší kolej a přesunout svou energii ke spalovacím motorům. Nicméně po další desetiletí Peugeot stále zůstával ve střehu a brzy se ukázalo, že dobře udělal.

Psal se rok 1941 a Francie čelila německé okupaci. Takřka veškerý benzín byl zabaven pro vojenské účely. Zásobování obyvatelstva a civilní doprava se takřka zastavily. V té době navrhl Peugeot jedinečnou alternativu: Peugeot VLV. Tento první elektromobil značky byl dvojmístný minikabriolet. Byl úsporný, určený pro městský provoz a s dostatečnou kapacitou pro přepravu zboží. Fungoval na elektřinu pomocí baterií uložených v přední části a elektromotoru bez diferenciálu, který poháněl zadní kola. Dojezd byl 70 až 80 km, maximální rychlost vozu 35 km/hod. Velmi často ho používali poštovní doručovatelé, lékaři a drobní obchodníci. V letech 1941 až 1943 bylo v továrně La Garenne v pařížském regionu vyrobeno 377 kusů tohoto modelu.

Další elektrický záblesk přišel o 40 let později. Peugeot byl prvním velkým evropským výrobcem, který v roce 1989 začal prodávat užitkové elektromobily určené pro místní samosprávy a společnosti. V červenci 1995 spustil také prodej elektromobilů soukromým osobám. Šlo o model „106 Electric“. V letech 1993 až 2003 bylo vyrobeno 3 542 elektrických „stošestek“, díky čemuž byl tento model až do roku 2009 nejprodávanějším elektromobilem na světě.

Kromě sériových vozů vyvíjel Peugeot i elektrické koncepty. U nich mohli designéři a technici popustit uzdu své fantazii a představit řešení, která byla u sériových vozů jen obtížně prosaditelná. Příkladem byl koncepční elektromobil Peugeot Ion, který byl představen v roce 1994 na pařížském autosalonu. Byl navržený výhradně pro město a nabízel úroveň komfortu a vybavení, která byla v té době naprosto nedostižná. Vše bylo navrženo a nainstalováno tak, aby usnadňovalo život na palubě: dvoje široké dveře poskytující přístup ke čtyřem sedadlům, loketní opěrky, CD přehrávač, hands-free telefon, LCD displej a prostor pro videohry pro děti. 

O dva roky Peugeot představil koncept Tulip, elektromobil, který byl průkopníkem sdílení automobilů, tedy rozvíjejícího se trendu dnešní doby. Peugeot v té době domyslel i síť zajišťující pronajímání, správu, rezervování, údržbu a fakturaci sdílených vozů. Ve stejném roce představila značka Peugeot další elektrický koncept, Touareg. Díky nikl-kadmiovým bateriím umístěným v opěradlech předních sedadel byl tento vůz tichý, bez zápachu a šetrný k životnímu prostředí. Jeho elektrický motor měl výkon 35,5 kW a pomáhal mu jednoválcový motor, který fungoval jako generátor umožňující autonomní nabíjení baterií a poskytující dojezd 300 kilometrů s 15 litry paliva.

V roce 2000 vystavoval Peugeot na pařížském autosalonu na svém stánku čtyři koncepční vozy futuristického designu. Mezi těmito auty, nazvanými „City Toyz“, byly dva s elektrickým pohonem: e-doll a Bobslid. Peugeot e-doll je koncepční vůz pro tři osoby, poháněný dvěma elektrickými motory převzatými přímo z elektrického skútru Peugeot Scoot'elec. Elektromobil Bobslid disponuje třemi sedadly (jedno uprostřed, dvě zadní), je poháněný 40 elektromotory rozloženými na čtyřech kolech, s joystickovým řízením.

V roce 2009 Peugeot opět ukázal celému světu, že elektřině opravdu věří. Na frankfurtském autosalonu  předvedl koncept 100% elektrického městského automobilu BB1. Vůz s délkou pouhých 250 cm je schopný pojmout čtyři osoby. Díky karbonové karosérii je kompaktní a ultra lehký (600 kg), na jedno nabití ujede 100 km. Peugeot v té době zvažoval, že tento odvážný koncept bude vyrábět sériově, nicméně z tohoto záměru sešlo. Krátce poté se Peugeot domluvil s Mitsubishi a společně začali prodávat sériový elektromobil. U Peugeotu dostal název Peugeot iOn a stal se na dlouhou dobu pilířem elektrické modelové řady. Spolu s modelem Peugeot Partner byli jediní dva elektro-zástupci francouzské automobilky. Pak ovšem nastoupila doba elektrická a dnes je vše jinak.

Dnes se Peugeotu podařilo elektrifikovat takřka celou svou modelovou řadu. Ve 100% elektroverzi dnes pořídíte SUV Peugeot e-2008, Peugeot e-208 a za pár týdnů i e-Traveller, e-Expert a e-Boxer. Také další modely značky dostaly elektromotor, ovšem  v kombinaci s benzínovým motorem. Jedná se tedy o plug-in hybridy Peugeot 3008, 508 a 508 SW. V zákulisí číhá šokující supersport 508 Peugeot Sport Engeneered vybavený hned dvěma elektromotory. Nejvýkonnější sériový Peugeot všech dob se chystá na scénu na podzim. A to ještě není konec. Peugeot slibuje, že už v roce 2023 si budete moci koupit elektro nebo plug-in hybridní verzi ke každému z jeho modelů.

Ema Maxová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Konec triasové doby zabil vše v mořích a přinesl milion let dešťů

Dům a zahrada

Kouzlete doma s vůněmi podle libosti a vyrobte si difuzér

Cestování

Hoďte sychravé počasí za hlavu. Užijte si úchvatné moře i teplé dny plnými doušky

Zavřít reklamu