Stíhačky F-35, které chce koupit i Česko, stárnou rychleji, než by si letectvo přálo. Stroje potřebují nutně nové motory, mají malý tah

 Letectví 
03. listopadu 2022 18:18 / Mirka Malá
  134
📷
2 fotografie v galerii
Původní motory už nestačí novým nárokům na stíhací stroje Depositphotos
Jsou to sice nejmodernější a v současné době také nejlepší stíhací letouny na světě, přesto to vypadá, že jejich motory stárnou rychleji, než by si letectvo přálo. Pětatřicítky, které si chce koupit i Česko, tak nutně potřebují nové motory.

Motory stíhaček jsou složitá věc. V první řadě musí mít adekvátní tah, to je rozhodně bod číslo jedna. Pak je také ideální, když nespotřebovávají příliš mnoho paliva, důležité rovněž je, aby poskytovaly chlazení a elektrickou energii pro systémové komponenty a zbraňové systémy. A když se něco z tohoto seznamu stane překonaným, je zle.

A to se právě děje u stíhaček F-35. Současné požadavky na zbraňové systémy jsou totiž už takové, že zjednodušeně řečeno, původní motory na to zkrátka nestačí. A tak nejmodernější stíhačky světa budou muset dostat nové motory. Otázka teď stojí jasně. Vyplatí se modernizovat původní motor F135, nebo bude lepší, když výrobci nabídnout zcela nový a výkonnější motor.

Odborníci se vesměs shodují, že F-35 by raději měly dostat úplně nové a výkonnější motory. Mají pro svá tvrzení hned několik důvodů.  A tím prvním je větší tah. Problém je totiž v tom, že původní konstrukce prvních F-35 byla trochu jiná. Novější stroje jsou delší, širší a také těžší, na což zkrátka původní motor F135 nestačí. A když není dostatečný tah, není také dostatečné zrychlení, což je jedna z věcí, která rozhodně může piloty ohrozit na životě. Jen pro představu, verze těchto stíhaček F-35A, F-35B a F-35C vyžadují 8 sekund, respektive 16 sekund a u posledně jmenovaného stroje dokonce ohromujících 43 sekund ke zrychlení z 0,8 Mach na 1,2 Mach.

Dalším velkým důvodem, proč F-35 nutně potřebují nový motor, je jejich dolet. Znovu platí to, co pro tah motoru. Novější verze jsou větší, takže spotřebují jak více paliva, tak více chlazení, čímž se jejich dolet snížil asi o 15 procent. Navíc jen samotná spotřeba energie na chlazení se v kilowattech zvýšila o celý dvojnásobek. V roce 2028 se má objevit úplně nový model F-35 a ten bude mít ještě větší nároky na chlazení. Starý motor by to zkrátka vůbec nezvládnul.

Z toho všeho plyne jedno. Současné motory jsou přetížené, protože jejich schopnosti už novějším modelům F-35 neodpovídají a díky tomu také mnohem rychleji stárnou. A to stále není všechno. Novější modely a tom, který přijde na řadu v roce 2028 ani nemluvě, už mají také mnohem modernější subsystémy, jako jsou třeba radary, systémy elektronického boje a o laserových zbraních ani nemluvě. To všechno potřebuje opravdu hodně elektrické energie, kterou nevyrábí nic jiného, než zase proudový motor. A F135 to nemůže všechno utáhnout.

Jak už bylo řečeno, modernizace stávajícího motoru je jednou z možností, odborníci ale poukazují na to, že se výkon motoru podaří zvýšit maximálně od 20 procent, a to je málo. F-35 tak budou muset dostat fungl nové motory, pokud mají zůstat konkurenceschopné nejen svým elektronickým a zbraňovým vybavením, ale také rychlostí letu, doletem a dalšími důležitými parametry. Pomalá stíhačka zkrátka v dnešní době neobstojí.

Jak to nakonec dopadne, si rozhodně samo americké letectvo. V budoucím předpokládaném konfliktu v Indo-Pacifiku bude potřebovat opravdu perfektní stroje. Jaké F-35 případně dorazí do České Republiky, je teď otázkou. Česko má zájem o 24 strojů F-35A, které na tom ještě se zrychlením nejsou tak špatně.

F-35A je multifunkční bojový stroj, který unese takovou výzbroj, kterou zrovna potřebuje pro boj, do kterého je nasazen. Je to téměř 16 metrů dlouhá stíhačka, s rozpětím křídel 10,7 metru. Tato verze létá rychlostí až 1,6 Mach a bez natankování uletí 2 170 kilometrů.

Autorský článek, další zdroj: Breaking Defense

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum