Z Pekingu do New Yorku za jednu hodinu. Realita, ke které čínští inženýři blíží každým dnem
Jde vlastně o znovupoužitelné vesmírné letadlo, kterým bude možné cestovat mezi libovolnými dvěma místy na Zemi prostřednictvím suborbitálního letu. A co víc, první zkušební let s posádkou by se mohl uskutečnit již v roce 2025.
Takový let by probíhal asi následovně. Cestující by nastoupili do vesmírného letadla připojeného k velkému stroji trojúhelníkové konstrukce, který si můžete představit asi jako velký kluzák s padákem. Tento stroj má dva raketové posilovače. Po startu se pak vesmírné letadlo od svého nosiče odpojí a vydá se samo na suborbitální let.
Nosič dokáže přistát zpět na Zemi, zatímco vesmírné letadlo se obrovskou rychlostí řítí například z Pekingu do New Yorku. Tam pak přistane pomocí vertikálního přistávacího manévru, který se velmi podobá přistání Falconu 9 od SpaceX.
Vesmírné letadlo má dosahovat rychlosti 4 184 kilometrů v hodině, což znamená, že by létalo dvakrát rychleji než legendární Concorde a díky tomu by skutečně mohlo zvládnout let z New Yorku například do Londýna za několik desítek minut.
Za několik málo let se tedy koncept komerčního létání začne evidentně postupně hodně měnit. Čínská společnost Space Transportation tvrdí, že je se svým strojem tak daleko, že hodlá provést jeho pozemní testování v roce 2023 a o rok později chce uskutečnit první let bez posádky. A pokud půjde vše podle plánu, zkušební let s posádkou se pak uskuteční v avizovaném roce 2025. Výlety do vesmíru a běžné cestování letadlem by pak firma chtěla zahájit po roce 2030.
V posledních letech se s vývojem nadzvukového létání doslova roztrhnul pytel. Už v roce 2017 například navrhla společnost SpaceX podobný koncept, který nyní představili Číňané. Elon Musk tehdy tvrdil, že bude přepravovat cestující kamkoliv na Zemi za méně než hodinu.
Další společnost využívající vesmírná letadla, Virgin Galactic, nedávno začala létat s turisty do vesmíru, ale zatím je to jen pro vyvolené, protože lístek stojí 450 tisíc dolarů. Nicméně právě po roce 2030 pravděpodobně budou suborbitální lety už poměrně běžné a cena pravděpodobně půjde dolů, ať už se bude jednat o výlet do vesmíru nebo rychlolet z Evropy do Austrálie.
Nedávno také americká armáda přišla s plánem rychlopřepravy vojenského nákladu a vojáků raketoplánem Dream Chaser přes vesmír. Raketoplán dokonce už existuje a létá a v příštím roce uskuteční hned několik letů s nákladem k vesmírné stanici ISS. Za tři hodiny letu ale bude tento raketoplán v budoucnu schopen pro armádu přepravit určité množství nákladu nebo určitý počet vojáků přes vesmír kamkoliv na Zemi.
Nadzvukové stroje pro komerční létání vyvíjí samozřejmě také NASA, typicky komerční hypersonický stroj vyvíjí také společnost Boeing a v neposlední řadě je tu i americká společnost Hermeus, která staví hypersonický letoun pro 20 pasažérů, který pojmenovala Halcyon. Jeho některé části by se dokonce měly tisknout na obrovských 3D tiskárnách a let z Ameriky do Evropy by tento stroj měl zvládnout za 90 minut. Pozadu ale nezůstávají ani někteří evropští inženýři. Němci se například snaží postavit cestovní nadzvukové letadlo HyperStar a podobně jsou na tom i Britové, kteří staví stroj, který se svou konstrukcí velmi podobá oblíbenému Concordu.
Autorský článek, další zdroj: Space.com