Nadzvukový letoun budoucnosti se bude částečně vyrábět na 3D tiskárnách

 Letectví 
09. září 2022 08:56 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Jednou budeme létat ve strojích, vytištěných na 3D tiskárnách Hermeus / volný zdroj
Vypadá velmi futuristicky, bude létat rychlostí Mach 5, z Ameriky do Evropy to i s pasažéry zvládne za 90 minut, přitom bude částečně vyráběn na 3D tiskárnách. To je budoucnost, která se jmenuje Quarterhorse.

Respektive je to realita, kterou zrovna uvádí v život americká společnost Hermeus, která už nadzvukový letoun, který má sloužit i běžnému komerčnímu létání, několik let vyvíjí. Za tímto účelem sestrojila revoluční motor, na kterém záleží především a kterému dala jméno Chimera. A teď ohlásila, že části svého revolučního stroje bude tisknout na 3D tiskárnách.

Hermeus totiž získal za tímto účelem velkoformátové tiskárny Sapphire, což jsou zjednodušeně řečeno obrovské 3D tiskárny pro tisk z kovových materiálů. A pomocí takových tiskáren hodlá firma spustit velkovýrobu svých nadzvukových letounů Quarterhorse. V Hermeusu se totiž domnívají, že komerční nadzvukové létání čeká obrovská budoucnost, ve které se ukrývají miliardy dolarů.

Zatím loni firma ukázala prototyp stroje Quarterhorse, který ale zatím nelétal, pouze sloužil k testování hypersonického motoru. Jde o proudový motor GE J85, který slouží jako testovací model pro výrobu motoru s kombinovaným cyklem na bázi turbíny podobný technologiím, které se používají v hypersonických střelách.

A firma má jasný plán. Letos dokončí testování motoru, v roce 2023 hodlá představit menší autonomní verzi stroje Quarterhorse, v roce 2025 by mělo přijít na řadu letadlo střední velikosti a na konci tohoto desetiletí hotový stroj pro komerční hypersonické létání.

Takže z New Yorku do Londýna za devadesát minut nebo třeba ze Seattlu do Tokia za necelé tři hodiny a Američanům by to z Los Angeles do jejich oblíbeného Honolulu trvalo pouhou hodinku. To je s největší pravděpodobností něco, co můžeme všichni na začátku příštího desetiletí vyzkoušet na vlastní kůži. A to v letadlech, která budou do značné míry vytištěna na 3D tiskárně.

Společnost Hermeus ani nesdílí obavy, že by si snad pasažéři do stroje vytištěného na tiskárně nechtěli sednout. Naopak v tom vidí obrovský potenciál. Ve chvíli, když existují tak velké 3D tiskárny, které dokáží pracovat s kovy, to urychluje, usnadňuje a samozřejmě zlevňuje výrobu.

Samotný výrobce tiskárny připouští, že nadzvukové letouny mají pochopitelně jinou náročnost na pevnost či tepelnou odolnost materiálů, ale tvrdí, že tiskárny Sapphire dokáží z takových materiálů letadlo bez problémů vyrobit.

Tyto tiskárny se koneckonců specializují na kovový 3D tisk. Takže už mají svoje uplatnění jak v oblasti průzkumu vesmíru, tak právě v letectví, výrobě energie, energetice či při výrobě polovodičů. Ale to vše ukáže až budoucnost, firma Hermeus zatím neoznámila, jaké zkušební stroje hodlá na 3D tiskárnách vyrobit.

Ale tihle chlapíci zjevně vědí, co dělají. Společnost Hermeus totiž založili bývalí členové firem SpaceX, Blue Origin a Generation Orbit v roce 2018. A o její hypersonický motor se pochopitelně zajímá i armáda. Jak už bylo řečeno, jde o motor s kombinovaným cyklem na bázi turbíny, který je postaven na základně komerčního proudového motoru GE J85.

Podobně jako kdysi motory slavného letounu SR-71 Blackbird i motor Chimera používá konvenční turboproud ke zrychlení na dostatečně vysokou rychlost, aby se scramjet zapálil, když letadlo nabírá hypersonickou rychlost. Ošemetnou záležitostí u takových motorů je, aby nevytvářely odpor, když je letadlo v nadzvukovém režimu. Zdá se ale, že firma už tuhle záležitost vyřešila. Zda dostatečně, o tom by všechny měly přesvědčit příští rok lety autonomní verze letounu Quarterhorse.

Autorský článek, další zdroj: Interesting Engineering

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Televize je stále oblíbené médium, v průměru před "bednou" prosedíme až 4 hodiny denně

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008