Čína postavila první prototyp zvláštního leteckého motoru. K provozu nepotřebuje fosilní palivo

Plazmové motory mohou pohánět budoucí vesmírné lodě
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Letectví 
09. května 2020 13:21 / NASA
  207   20
Vědecký tým z Číny představil první prototyp plazmového proudového motoru. Tato nová experimentální technologie by mohla vydláždit cestu k nezávislosti letecké dopravy na fosilních palivech a přispět tak ke zlepšení ekologie Země. Letadla totiž výrazně přispívají k vysokým emisím škodlivých skleníkových plynů v atmosféře.

Skupina čínských vědců postavila letecký motor, který nepotřebuje k provozu žádná fosilní paliva. První prototyp čínského plazmového motoru by mohl v budoucnu eliminovat závislost letecké dopravy na fosilních palivech, která výrazně přispívají k vysokým emisím skleníkových plynů v atmosféře.

Plazmový proudový motor vyžaduje ke svému provozu pouze elektrickou energii a vzduch. Plazma je čtvrtým látkovým skupenstvím, které vědci zkoumají již desítky let. Jedná se o plyn, který je nasycený velkým množstvím nabitých částic. Plazma může mít mnoho různých podob a je přítomna nejen například na povrchu Slunce, ale nachází se také v blescích.

Využitím plazmy jako paliva pro pohon vesmírných lodí nebo letadel se vědci zabývají už řadu let, ale funkčních plazmových motorů nebylo dosud představeno mnoho. Jedním takovým pohonem byla vybavena například sonda Dawn, která zkoumala hlavní pás mezi Marsem a Jupiterem.

Ve vesmíru lze plazmový motor využít, ale v pozemských podmínkách, a to zejména díky silné atmosféře je plazmový motor příliš slabý. Díky jeho nízkému výkonu byl pro letadla nevhodný, ale vědci z čínského města Wu-chan přišli s technologií, jak nedostatky plazmového motoru obejít.

Vědci pod vysokým tlakem stlačili proud vzduchu a pomocí elektrického zařízení vytvořili mikrovlny, kterými částice vzduchu nabili. Vznikl tak proud plazmy, který vytvořil značný tah. Čínský prototyp dokázal zvednout kilogramovou kouli do výšky 2,4 centimetru, což je podle vědců v poměru velikosti srovnatelné s tahem proudového motoru dopravních letadel.

Vědci však uvedli, že aby byla technologie použitelná v praxi a mohla skutečně nahradit proudové motory dopravních letounů, je potřeba ještě ujít velký kus cesty k jejímu zdokonalení. Nyní budou vědci z Wu-chanu pracovat na zvýšení efektivity jejich prototypu. Dále čtěte: Podle studie existuje v České republice elektrárna, která ročně zabije přes sto lidí.

Lukáš Bauer | inStory.cz
Témata: letoun, motor, Čína, emise
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Magnetické pole Země by se mohlo měnit mnohem rychleji, než jsme si kdy mysleli

Dům a zahrada

Léto je období sklizně. Jak správně zamrazit úrodu ze zahrady

Cestování

Ojedinělý skalní útvar viděl každý Čech, i když na něm vlastně nebyl

Zavřít reklamu