Luxusní osmiválcové Volvo 164 oslavilo již padesáté výročí
Automobilka Volvo si s myšlenkou vytvořit luxusní a silný vůz pohrávala již delší dobu. V druhé polovině padesátých let minulého století se konečně rozhodlo o vývoji velkého luxusního Volva s motorem V8 a výraznou vertikálně designovanou maskou chladiče.
V roce 1960 se však od projektu upustilo, jelikož trendy v automobilovém průmyslu a celková situace na Evropském kontinentu naznačovala, že budoucnost bude patřit spíše kompaktním vozům. Stejná poptávka byla v té době patrná také v zámoří.
O šest let později se po uvedení řady 140 v hlavách konstruktérů zrodila myšlenka osadit tento kompaktní model řadovým šestiválcovým motorem. To by automobilce Volvo umožnilo vytvořit kombinaci prestižního a současně i kompaktního vozidla přesně na míru aktuálním potřebám zákazníků.
Designér automobilky využil projektu 358 z padesátých let, přičemž znak Iron Mark se opět dočkal dominantní pozice, podobně jako tomu bylo u prvního Volva vyrobeného v roce 1927. Stejné umístění na diagonálním přepažení je u automobilů Volvo k vidění dodnes.
Podvozek řady stočtyřicítky byl v přední části prodloužen o 10 cm, aby se vytvořil dostatek prostoru pro uložení nově vyvinutého řadového šestiválce. Motor o výkonu 145 koní s označením B30 měl zdvihový objem 3 litry a byl vybaven dvojicí karburátorů. O přenos výkonu se pak starala německá převodovka ZF, jejíž součástí byla relativně krátká řadicí páka umístěná ve středovém tunelu.
Interiér byl potažen silným vlněným materiálem a působil velice luxusním dojmem. Po prvním roce výroby se model 164 ve standardu dočkal koženého čalounění, integrovaných přídavných světel halogenového typu a opěrek hlavy. Vozidla určená pro USA byla samozřejmě nabízena s elektrickým stahováním okem, elektricky ovladatelným střešním oknem, klimatizací a tónovanými skly.
Volvo 164 bylo po celou dobu svého výrobního cyklu neustále inovováno a obohacováno o nové funkce, mezi které patří například elektronicky řízené vstřikování paliva, které bylo součástí výbavy od modelové řady z roku 1972. V roce 1976 tento legendární model nahradilo Volvo 264. Dále čtěte: (Speciál Tatra 815 TPL utáhl bez problémů čtyřsettunové letadlo).