Jaké emise mají ve skutečnosti elektrické vozy? Čisté nejsou
Samotná elektřina, která je nezbytná pro dobíjení akumulátorů elektrických vozidel, totiž vzniká v elektrárnách, které ji z části vyrábí z fosilních paliv, z části je k výrobě využívána jaderná energie a zanedbatelné procento světové energetiky pak tvoří obnovitelné zdroje. V reálném dopadu tedy záleží na podílu jednotlivých technologií pro výrobu energie v dané zemi.
Nejvíce tedy mohou z elektromobilů těžit země jako Norsko, které k výrobě elektřiny využívají téměř výhradně vodní elektrárny. Dalšími zeměmi, které mohou elektromobily prohlásit za čisté řešení, jsou Británie a Francie, které mají velký podíl bezemisního jádra. Naproti tomu ve většině zemích je stále většinový podíl energie vyrobené z fosilních paliv, a právě zde elektromobily nemohou být považovány za ekologicky čisté.
Například Čína, která je největším trhem s elektromobily, je zásobena elektřinou převážně z uhelných elektráren, Spojené státy zase využívají k výrobě elektřiny nejvíce zemní plyn. Každá elektrárna na fosilní paliva navíc vypouští jiné množství emisí v závislosti na emisních normách dané země.
Podle tohoto měřítka může například elektromobil v Číně nepřímo produkovat více než 62 gramů emisí oxidu uhličitého na každý ujetý kilometr. Vezmeme-li v úvahu nepřímé emise, pak stejný vůz v Číně produkuje dvakrát tolik emisí, než kdyby jezdil v Británii.
Nutno ale říci, že v porovnání s průměrným spalovacím motorem jsou na tom elektromobily stále o mnoho lépe. Podle odhadů je dnes elektromobil přibližně o 40 procent menší zátěží pro životní prostředí, než jakou představuje vůz se spalovacím motorem. Za současného rostoucího podílu obnovitelných zdrojů v globální energetice bude elektromobil v roce 2040 téměř o 70 procent méně škodlivý než běžné vozy.
Existují ale vozy, které na konvenčních zdrojích energie závislé nejsou a ke svému pohonu využívají pouze energii Slunce. Tyto technologie jsou ale zatím stále velmi problematické a v některých částech světa nepoužitelné (čtěte: Elektromobil dobíjený pouze sluncem vyjede na silnice už v příštím roce).