Velká SUV jsou v nemilosti, musí obelstít emisní normy
Evropská unie proto nastavila svými emisními normami tak husté síto, že jím mnohé těžké vozy prostě neprojdou. Dieta v podobě ubrání prostoru, mohutnosti či počtu míst přitom vozům tohoto segmentu nepomůže. Zákazníci si totiž na praktičnost a stylovost SUV potrpí. Řešením jsou nové pohony. Touto cestou šel například model 5008, nesmírně populární sedmimístné SUV od francouzské automobilky Peugeot.
Peugeot 5008 je jediným vozem modelové řady, který nenabízí ani plug-in hybridní ani elektrický pohon. Donedávna se spoléhal výhradně na benzínovou a dieselovou klasiku. Nyní se ale objevil nový pohon, Hybrid 48V. Nevyžaduje dobíjení, a nenutí tak uživatele neustále pendlovat mezi dobíječkami, a přitom ušetří značné množství paliva a emisí CO2.
Systém Hybrid 48V tvoří elektromotor, benzínový motor a elektrifikovaná dvouspojková převodovka. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách a o 15 % nižší spotřebu paliva. Při jízdě ve městě tak může Peugeot 5008 vybavený tímto systémem více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi. Průměrná úroveň emisí u tohoto vozu dosahuje 128 g CO2/km, což má sice daleko k nule, ale na druhou stranu je toto číslo hluboko pod ostatními SUV obdobných charakteristik.
Kromě úsporného pohonu má Peugeot 5008 řadu předností, které jsou pro příznivce SUV doslova magnetem. Začněme terénními schopnostmi. Pro náročný terén je Peugeot 5008 vybaven systémem Advanced Grip Control s voličem umožňujícím pět režimů jízdy (Standard, Sníh, Bláto, Písek, ESP OFF) a s kontrolou jízdy ze svahu. Důležitou roli hrají také velká kola obutá do celoročních pneumatik Mud&Snow. Jízda po mokrém listí, cestě posypané prvním sněhem či blátivé stezce se tak pro vás stane zábavnou hrou. Navíc máte k dispozici systém Hill Assist Descent Control určený pro sjíždění prudkých svahů. Aktivací této funkce dovolíte vašemu vozu přejít do ultranízkých otáček a sjíždět kopec doslova šnečí rychlostí. Je to bezpečné a až neuvěřitelně snadné. Příplatkový systém Advanced Grip Control pořídíte za slušných osm tisíc korun.
Dalším benefitem modelu 5008 je dokonalá modularita. Disponuje totiž vysoce praktickou sadu sedmi sedadel, z nichž dvě jde z vozu zcela vyjmout nebo sklopit do podlahy. Velmi užitečná je i možnost různých konfigurací sedadel a volitelné úhly sklápění. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě jsou sklopná a podélně posuvná s možností nastavit sklon opěradla. Na dlouhých cestách si vychutnáte masážní systém s osmi masírujícími tlapkami a pěti programy.
A kufr? Ten se samozřejmě u SUV očekává doslova bezedný. Základní objem zavazadelníku modelu 5008 činí 952 litrů, a to mluvíme o prostoru pod krytem. Začnete-li sklápět či vyndávat sedadla, objemy dramaticky narůstají. Sklopením sedadel v druhé řadě vykouzlíte dodávkových 2042 litrů a vyjmete-li i sedadla třetí řady, místo toho, abyste je složili do podlahy, získáte ještě 108 litrů navíc a o 22 kilogramů lehčí auto.
Na závěr zmiňme ještě bezpečnost, protože i ta je u SUV klíčová. Z asistenčních systému modelu 5008 jmenujme například o vysoce komfortní a bezpečné poloautonomní řízení. Revoluční je i systém automatického nouzového brzdění, který rozpozná chodce a cyklisty, a to ve dne i v noci, v rychlosti 5–140 km/hod. Největší pozornost ovšem zasluhuje systém nočního vidění, což je prvek výbavy vyhrazený prémiovým segmentům. Tato funkce umí za pomoci infračervené kamery rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě. Díky tomu zažijete nefalšovaný pocit nočního dravce, ale hlavně významným způsobem zvýší vaši bezpečnost za volantem.
Zdroj: PEugeot