Až se tento vlak objeví na kolejích, začne jaderná apokalypsa

 Vojenství 
15. prosince 2017 08:02 / Robert Bureš
  0
📷
4 fotografie v galerii
Raketový vlak Barguzin vypadá jako každá jiná souprava Moscow Times
Rusko pokračuje v mohutném přezbrojování, jehož součástí je také nahrazení již vyřazených raketových vlaků Moloděc novým systémem s názvem Barguzin. Sofistikovaný a vysoce mobilní raketový odpalovač má být zaveden do výzbroje nejpozději v roce 2020.

Před časem ruská státní média informovala o probíhajícím vývoji nového raketového vlaku, který bude schopen odpálit mezikontinentální střely s jadernými hlavicemi. Raketová vlaková souprava Barguzin by měla být připravena na první provozní zkoušky již během příštího roku, ve výzbroji by se první souprava mohla objevit již v roce 2020.

Nyní se připravují výcvikové a provozní metody pro použití tohoto rozsáhlého raketového systému. Rusko by mělo podle původních plánů vyrobit až pětici vlaků typu Barguzin. Od nového raketového vlaku si raketové vojsko slibuje vysokou úroveň mobility, mnohem vyšší rychlost oproti běžným odpalovacím transportérům a také výbornou schopnost maskování, protože bude vypadat jako běžná kolejová souprava.

Velkým problémem pevných raketových sil i běžných mobilních odpalovačů mezikontinentálních atomových raket je to, že v případě válečného konfliktu se stanou cílem číslo jedna. Jedná se o logický krok každého nepřítele, který chce za každou cenu zabránit jaderné odpovědi na své území.

O raketových silech většinou nepřítel ví a jsou také první na mušce. Mobilní transportéry jsou na tom o něco lépe, přesto jsou svým vzhledem nezaměnitelné a satelity nebo špionážní drony je snadno odhalí.

Vlak Barguzin je v tomto směru opravdu nesnadným cílem, protože na první pohled vypadá jako stovky vlakových souprav, které se po spletitých železničních sítích pohybují až do chvíle, kdy se ze střech jeho vagónů vysunou obrovské jaderné střely. Vlaková souprava má být také vyrobena z kompozitních materiálů kvůli ztížení detekce nepřátelskými radary.

Odpalovací železniční systém Barguzin může převážet až šest mezikontinentálních balistických raket RS-24 Jars (v kódovém označení NATO SS-27 Mod 2). Systém je vyvíjen jako náhrada za jeho předchůdce Moloděc, který byl z výzbroje vyřazen již v roce 2005 v souladu s mezinárodní dohodou o snižování počtu strategických zbraní.

Moloděc měl proti svému nástupci několik nevýhod. Mohl převážet pouze trojici raket RT-23UTTH (v kódovém označení NATO SS-24 Scalpel) zejména díky jejich velké váze a také těžkému odpalovacímu systému. Rakety RT-23 totiž vážily až 110 tun a vyžadovaly speciální prodloužené vagóny.

Dalším charakteristickým rysem, který usnadňoval odhalení vlaku, byla přítomnost tří lokomotiv DM62 na poměrně krátkou soupravu. To vše mohlo nepříteli dávat jasné signály, že tento vlak převáží trochu jiné cestující.

Sovětský svaz disponoval celkem dvanácti vlaky Moloděc. Dva z nich byly po roce 2005 umístěny ve vojenských muzeích, zbylé vlaky byly demontovány a sešrotovány.

Oproti tomu nové rakety RS-24 Jars mají váhu 50 tun a měří 21 metrů. Na cíl vzdálený 12 tisíc kilometrů jsou schopné dopravit 4 hlavice, každou o síle 300 kt. Rakety Jars jsou instalovány do běžných 24 metrových vagónů. Pro tažení soupravy pak bude stačit jedna silná lokomotiva, čímž strategický význam a použitelnost celého systému oproti svému předchůdci značně vzroste.

I když je souprava stále velice těžká, bude se moci pohybovat po rozsáhlé železniční síti celého Ruska, která je znázorněna na obrázku v galerii.

Někteří ruští armádní odborníci však vývoj vlaku kritizují a označují ho za neefektivní a velmi drahý. Pokud bude opravdu dokončen, vyžádá si také zvýšení počtu členů raketových vojsk z 12 na 13 pluků.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Dům a zahrada

Jak efektivně odstranit starý nátěr ze dřeva a co k tomu použít