To je kolos! Největší pohyblivý objekt, jaký kdy lidstvo vytvořilo
Čína měla v minulosti před Evropou náskok v mnoha oborech, například v lékařství či matematice. A nejinak tomu bylo i ve stavbě lodí. Tradovalo se, že čínské válečné lodě dosahovaly již v předkolumbovské éře délky kolem 150 metrů a výtlaku okolo tisíce tun. Tyto údaje byly dlouho považovány za značně přehnané. V roce 1962 se ale podařilo archeologům objevit v místech bývalé mingské loděnice sloup kormidla jedné z lodí čínského admirála Čang-ho. Byl dlouhý 12 metrů a když byly propočteny proporce lodi s kormidlem těchto rozměrů, vyšlo lodním konstruktérům, že loď musela být dlouhá 150 až 160 metrů. Evropské lodi byly v té době mnohem menší, obvykle byly dlouhé jen 30 metrů s výtlakem okolo 200 tun.
Číňané předběhli Evropu i v konstrukci lodních trupů rozdělených vodotěsnými přepážkami na jednotlivé komory. Taková loď se udržela nad hladinou i poté, co v jejím trupu vznikla díra. Voda zalila jen jedno oddělení a zbytek lodního trupu zůstal v suchu. Trupy Čang-hoových korábů měly až třináct vodotěsných oddělení. Evropané začali stavět podobně dělené lodní trupy až v polovině 19. století na základě informací z Číny.
Přeskočme nyní pár století a podívejme se na největší mořské obry současnosti.
Největší současná kontejnerová loď MSC Oscar byla postavena v Jižní Koreji a náklady na její stavbu činily přibližně 140 milionů amerických dolarů. Délku má 395 m, nosnost téměř 200 tisíc tun (197 362) a uveze až 19 224 normovaných kontejnerů. Rozměry plavidla jsou tak obrovské, že se rejdaři obávali, zda bude mít loď vůbec kde přistát.
S délkou 400 metrů jí ovšem překonává nákladní loď CSCL Globe. Její konkurent MSC Oskar má titul největší nákladní lodě jen proto, že uveze o 124 kontejnerů více než Globe.
Mezi tankery pak patří k největším lodím supertankery třídy TI. Jsou dlouhé 380 metrů a může na ně být naloženo přes 3 miliony barelů ropy. Při plném zatížení mají výtlak 509 484 tun.
Ovšem největším plavidlem a vlastně největším pohybujícím se objektem, který lidstvo kdy postavilo, byl tanker Jahre Viking, který byl postaven v Tokiu v roce 1976. V průběhu svého života byl několikrát přejmenován a je znám také pod jmény Knock Nevis, Seawise Giant nebo Happy Giant. V roce 1981 byl přestavbou prodloužen o 81 metrů a dosáhl tak celkové délky 458 m a výtlaku 647 955 tun! Tanker tak úplně svému názvu Happy Giant (Šťastný obr) nedostál, protože byl v roce 1988 v Hormuzském průlivu potopen, když byl zasažen iráckou řízenou střelou. Následně byl vyzdvižen, opraven v Singapuru a provozován jako Jahre Viking norskou společností.
Tanker byl tak obrovský, že v důsledku svého ponoru, který činil při plném naložení téměř 25 metrů, neprojel třeba Lamanšským či Singapurským průlivem nebo Suezským průplavem. A i jiné údaje jsou impozantní. Poloměr nejmenší otáčky činil 3 km a do úplného zastavení potřeboval téměř 10 kilometrů. Svůj život tento obr ukončil na šrotišti v roce 2010. O největší ponorce druhé světové války jsme psali zde.
Pokud se podíváme do našich zemí, pak největší loď, která kdy byla postavena v českých loděnicích, byla dlouhá 90 metrů, široká 14, vysoká 10 metrů a výtlak činil 4 500 tun. Z děčínských loděnic vyplula v roce 2014. Aby mohla doplout do místa svého určení, tedy k nizozemskému investorovi, bylo nutné zvednout hladinu Labe. Z tohoto důvodu byl tehdy zvýšen o 30 m3 průtok na vltavské kaskádě.