Jak algoritmy sociálních médií narušují naši schopnost svobodně se rozhodovat
Tyto platformy jsou řízeny algoritmy, které na základě našich údajů hodnotí a doporučují obsah určený pro nás. Jak vysvětluje Woodrow Hartzog, profesor práva a výpočetní techniky na Northeastern University v Bostonu, "pokud chcete vědět, kdy se vás sociální média snaží manipulovat, abyste sdělovali informace nebo se více zapojili, tak odpověď je vždy.“ Takže pokud se rozhodujeme na základě toho, co nám tyto algoritmy ukazují, co to znamená pro naši schopnost rozhodovat se svobodně?
To, co vidíme, je šité na míru
Algoritmus je takový digitální seznam pravidel pro dosažení výsledku pomocí sady ingrediencí. Obvykle je u technologických společností výsledkem vydělávání peněz tím, že nás přesvědčí, abychom si něco koupili, nebo nás nechávají klikat, aby se nám zobrazovalo více reklam.
Používané přísady jsou data, která poskytujeme prostřednictvím našich akcí on-line, ať už vědomě nebo jinak. Pokaždé, když se vám líbí příspěvek, sledujete video nebo něco kupujete, poskytnete údaje, které lze použít k vytváření předpovědí o vašem dalším kroku.
Tyto algoritmy nás mohou ovlivnit, i když si toho nejsme vědomi. Například algoritmy doporučení YouTube mohou diváky přimět ke stále extrémnějšímu obsahu, což může vést k samotné radikalizaci.
Algoritmus News Feed Facebooku řadí obsah tak, aby nás na platformě udržel co nejdéle. Může dokonce vyvolat fenomén zvaný "emoční nákaza“, ve kterém nás pozitivní příspěvky vedou k tomu, abychom sami psali pozitivní příspěvky, a naopak negativní příspěvky znamenají, že je pravděpodobnější, že sami vytvoříme negativní příspěvky.
A pak jsou tu také věci, které jsou navrženy tak, aby nás přiměly více sdílet nebo více utrácet na e-shopech. Jedná se o designové triky, jako je například skrytí tlačítka pro odhlášení nebo údaj o tom, kolik lidí právě teď kupuje produkt, na který se zrovna díváte. Podvědomě vás pobízejí k činům, které firmy chtějí, abyste udělali.
Jste profilováni
Společnost Cambridge Analytica podílející se na dosud největším známém úniku dat z Facebooku tvrdila, že dokáže udělat váš psychologický profil na základě vašich "lajků“. Tyto profily by pak mohly být použity k cílení přímo na vás pomocí politické nebo jiné reklamy.
"Cookies“ jsou malé kousky dat, které nás sledují napříč webovými stránkami. Jsou to záznamy o akcích, které jste provedli on-line (například kliknutí na odkazy a navštívené stránky), které jsou uloženy v prohlížeči. Pokud jsou kombinovány s daty z více zdrojů, jsou propojeny naše osobní údaje, jako jsou e-mailové adresy, s dalšími informacemi, jako je například naše úroveň vzdělání.
Tato data jsou pravidelně využívána technologickými společnostmi jako Amazon, Facebook a další k vytváření našich profilů a předpovídání našeho budoucího chování.
Na základě údajů z Twitteru vědci zjistili, že data od osmi nebo devíti přátel stačila k tomu, aby mohli předvídat něčí tweety s vysokou přesností. A i když jste třeba už svůj facebookový profil smazali, stále můžete být profilováni kvůli sociálním vazbám, které zůstávají on-line.
Svobodné rozhodování s ručením omezeným
Pokud svůj účet smažete, informace obsažené ve vašich sociálních vazbách s přáteli se časem stávají zastaralými. Vědci zjistili, že předvídatelnost postupně klesá na nízkou úroveň, takže vaše soukromí a anonymita se nakonec časem vrátí.
Nejdůležitější tedy je, abychom slepě nedůvěřovali všemu, co vidíme, když jsme on-line. Například na Twitteru se v současnosti šíří falešné zprávy rychleji než fakta. A co hůř, šíří je lidé, samozřejmě záměrně.
Je potřeba se mít na pozoru. Tím, že kliknete na doporučení na něco se podívat, je vaše svobodné rozhodování oslabováno. A tím, že si něco koupíte na e-shopu, dáváte algoritmům další data, díky kterým vás mohou lépe vyprofilovat. Dále čtěte: Baterie bezdrátových sluchátek v reálném provozu nevydrží to, co slibují výrobci.