Tady je důkaz, jak výjimečný byl na svou dobu Concorde. Nové nadzvukové letadlo vypadá prakticky stejně
Už v roce 2024 mají být vyrobeny první kusy nového nadzvukového cestovního stroje, který dostal jméno Overture. Z New Yorku do Londýna bude létat za slušné 3,5 hodiny a na jeho palubu se vejde osmdesát pasažérů. A to znamená, že Overture bude rozhodně menší, než Concorde.
Jinak je ale podoba obou strojů doslova neskutečná. Overture skutečně Concordu z oka vypadl, což jen dokazuje, jak výjimečným strojem Concorde byl. Létal rychlostí Mach 2, což Overture rozhodně nepřekoná, protože jeho cestovní rychlost se bude pohybovat okolo Mach 1,7.
Jinak je to ale velmi krásný stroj, s rozpětím křídel 32,3 metrů a délkou 61 metrů. Design letadla byl odhalen letos v létě na Farnborough International Airshow, kde si všichni mohli prohlédnout, že kde o letadlo se čtyřmi menšími motory. Tolik motorů má Overture z toho důvodu, aby bylo za letu tišší a jeho provoz byl také ekonomičtější.
Výrobce letadla, kterým je společnost Design Boom prozradila, že motory nemají žádné přídavné spalování a firma také tvrdí, že použije první automatický systém redukce hluku na světě, aby zajistila, že během vzletu nebude Overture hlasitější, než konvenční letadlo. Ani tak to ale nevypadá, že by tento stroj mohl létat rychlostí nad Mach 1 nad obydlenými oblastmi.
Overture má ale oproti Concordu výhody, které legendární letadlo zkrátka mít nemohlo. Díky novým technologiím bude mít nový stroj nulové emise a bude létat na 100% udržitelné letecké palivo, známé pod zkratkou SAF. Overture tak vrátí zpět nadzvukové cestování a letecké společnosti už objednávají první stroje. Například American Airlines, největší světová letecká společnost, plánuje koupit 20 letadel Overture.
Na tohle letadlo se všichni moc těší. Kromě toho, že se díky němu vrátí nadzvukové cestování, oživí to starou legendu. Není totiž tajemstvím, že Overture je ze 75 procent navržen jako Concorde. Jen technologie se za ta dlouhá desetiletí dostala mnohem dál, takže Overture bude logicky technologicky lepším a efektivnějším strojem.
A co na to legendární Concorde? Tuhle legendu stejně jen tak něco nepřekoná. Concorde, který komerčně létal od roku 1976, uvezl na své luxusní palubě rovnou stovku cestujících a létal rychleji, než kolik zvládne Overture. Na druhou stranu byl tak hlučný, že mohl přistávat jen na některých letištích. Proto ho také ve své letce měly jen společnosti British Airways a Air France. I Concorde zvládal cestu přes Atlantik za 3 až 3,5 hodiny. Ovšem bylo to draze zaplacené nadzvukové létání. Například v roce 1997 stála zpáteční letenka z New Yorku do Londýna 8 tisíc dolarů. Není tajemstvím, že cestování Concordem bylo jen pro bohaté. Přesto nebyl nikdy provoz letadel Concorde ziskový.
Přesto je to jediné ze dvou nadzvukových letadel, které kdy létaly s cestujícími. Tím druhým strojem byl ruský Tupolev Tu-144, který byl věrnou sovětskou kopií Concordu. A to vydrží ještě do roku 2027, kdy Overture sveze svoje první cestující.
Autorský článek, další zdroj: Business Insider