České letectvo se změní prakticky od základu. A chce mít i vrtulníky Chinook, které slouží už od vietnamské války

 Letectví 
13. prosince 2022 19:00 / Mirka Malá
  20
📷
2 fotografie v galerii
Chinooky jsou obrovské transportní vrtulníky Depositphotos
České letectvo se změní prakticky od základu. Stíhači s největší pravděpodobností dostanou americké stíhačky F-35, dodávka bojových vrtulníků Venom a Viper už je také domluvená a teď k nim ještě přibudou transportní vrtulníky Chinook. Jsou rovněž americké a slouží už od vietnamské války.

Česko by celkem chtělo osm Chinooků, což by nás dohromady přišlo asi na 15 miliard korun. Ale bez transportních vrtulníku by to ve válce nešlo. České letectvo sice transportní vrtulníky ve své výbavě má, ale jde o staré ruské stroje, které navíc díky všem embargům vůči Rusku není, jak a hlavně čím opravovat. Takže nové transportní vrtulníky jsou prakticky nutností a měly by se stát realitou do konce tohoto desetiletí.

A co jsou vlastně Chinnoky zač? Jde o vrtulníky s tandemovým rotorem a jsou to těžkotonážní stroje, které toho hodně uvezou a také unesou velkou zátěž zavěšenou pod vrtulníkem. Své jméno Chinnoky dostaly podle indiánského kmene Chinook z oblasti amerického Oregonu.

Chinook byl vrtulník, který byl vyvíjen už od roku 1957 a létat začal v roce 1962. Vrtulník je poměrně multifunkční, co se nákladu týče. Mimo jiné má několik dveří napříč trupem, široké nakládací rampy umístěné v zadní části trupu a celkem tři externí nákladní háky pro přenášení pověšených nákladů. Chinook létá maximální rychlostí 310 kilometrů v hodině, a i když je ve své původní verzi už opravdu velmi starý, stále patří ve své třídě k nejrychlejším.

Svoji velkou kariéru Chinooky začaly během války ve Vietnamu, kde mezi jejich ikonické mise patří doprava dělostřeleckých baterií do nebezpečných horských pozic, nepřístupných žádnými jinými prostředky a jejich následné zásobování velkým množstvím munice a dalších zásob.

Postupem let samozřejmě byly Chinooky modernizovány, aby jejich schopnosti odpovídaly požadavkům moderní doby. Z původního vrtulníku s označením CH-47 se postupně staly pokročilejší CH-47D, který vstoupil do služby v roce 1982. Vylepšení na verzi CH-47C zahrnovalo modernizované motory, kompozitní rotorové listy, přepracovanou kabinu pro snížení pracovní zátěže pilota, vylepšené a nadbytečné elektrické systémy, pokročilý systém řízení letu a vylepšenou avioniku. Nejnovější generací Chinooků je pak CH-47F, který má nové motory a také digitální řízení letu.

S touto nejmodernější verzí létá tříčlenná posádka. Vrtulník uveze na své palubě až 55 vojáků, popřípadě může být jeho paluba přeměněna do zdravotnického uspořádání. V takovém případě se na palubu vejde 24 nosítek a tři zdravotníci.

Užitečné zatížení Chinooku dělá přesně 10 886 kilogramů. Vrtulník je taky skutečně obrovský. Má délku má 30 metrů, jen samotná délka trupu je 16 metrů. Je téměř 4 metry široký a necelých 6 metrů vysoký. Aby popis impozantnosti tohoto stroje byl kompletní, tak průměr hlavního rotoru dělá rovných osmnáct metrů.

Nejmodernější Chinook dokáže letět rychlostí 315 kilometrů v hodině, což zase není oproti původní verzi takové zlepšení, stále je to ale nejrychlejší vrtulník ve své třídě. Má také poměrně impozantní dolet, který dělá přesně 700 kilometrů, ale bojový dosah je o dost menší, kolem 370 kilometrů. Chinooky jsou samozřejmě také dobře vyzbrojené, i když se jedná o transportní helikoptéry. Obvykle mají 3 střední kulomety namontované na čepech. První je na nakládací rampě a 2 další jsou na bocích stroje. Jedná se o kulomety M240/FN MAG ráže 7,62 mm, ale Chinooky lze vyzbrojit i rotačním kulometem M134 Minigun ráže 7,62 mm.

Autorský článek, další zdroj: Aviation Week

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Televize je stále oblíbené médium, v průměru před "bednou" prosedíme až 4 hodiny denně

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008