Budoucnost vojenské přepravy. Raketoplán Dream Chaser přepraví náklad i vojáky kamkoliv na Zemi do tří hodin
Společnost Sierra Space má totiž funkční raketoplán Dream Chaser, který přesně něco takového dokáže. Za tři hodiny letu tak bude tento raketoplán schopen pro armádu přepravit určité množství nákladu nebo určitý počet vojáků přes vesmír kamkoliv na Zemi. Ale bude to chtít ještě řadu technologických změn.
Dream Chaser je opravdu nádherný moderní raketoplán, podobný legendárním raketoplánům, které před desetiletími létaly do vesmíru skoro jako na běžícím páse. Dream Chaser ale na rozdíl od starých raketoplánů bude schopen létat s posádkou i autonomně. Do vesmíru mu pomůže nosná raketa, od které se raketoplán v určité fázi letu oddělí, proletí nízkou oběžnou drahou Země a přistane na přistávací dráze na určeném místě.
A není to navíc žádná hudba vzdálené budoucnosti. V současné době už Dream Chaser totiž létá. Jde ale o bezpilotní stroj, který v příštím roce má pomoci NASA dovézt náklad na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS hned sedmkrát. Budoucí verze Dream Chaseru bude už vyvinuta pro sedmičlennou posádku.
Americká armáda po něčem takovém toužila dlouhá desetiletí. Ale až dosud to nebylo praktické ani levné. S Dream Chaserem se ale situace rapidně mění. Transport nákladu nebo vojáků kamkoliv na Zemi rychlým letem přes vesmír je doslova splněným snem. Zatím totiž ten nejkratší vojenský transport nákladním letadlem, jako je například C-17 Globemaster III, trvá nejméně patnáct hodin.
I když to celé vypadá velice slibně, je tu samozřejmě hned několik překážek. Dream Chaser je co do své velikosti zhruba třetinový oproti legendárním raketoplánům, takže nákladový prostor není pro přepravu vojenského materiálu zrovna dvakrát využitelný. Raketoplán má ale tu výhodu, že už létá, tudíž je tu poměrně dobrý odrazový můstek pro vývoj většího Dream Chaseru, a to v řádu několika let.
Výhodou současného Dream Chaseru a jeho menší velikosti je nicméně fakt, že dokáže přistát na běžné letištní dráze. Nepotřebuje tedy žádná speciální letiště s dlouhými přistávacími drahami. Systém tepelné ochrany raketoplánu tvoří dlaždice na bázi oxidu křemičitého, kterými je pokryta většina plochy břicha Dream Chaseru a horní části tepelného štítu. Novým kompozitním materiálem s názvem Toughened Unipiece Fibrous Reusable Resistant Oxidation Resistant Ceramic je pak pokryt nos raketoplánu a jeho náběžné hrany.
Nákladový modul současného Dream Chaseru je vlastně takový nástavec raketoplánu, který má na délku 4,6 metru, a uveze tak 5 tisíc tun natlakovaného nákladu nebo 500 kilogramů nenatlakovaného nákladu. Kromě toho modul také disponuje solárními panely, které dodávají až 6 kW elektrické energie. Poskytuje také schopnost translace a rotace raketoplánu prostřednictvím šesti trysek a podporuje kotvení nebo dokování k ISS. Právě přes nákladový modul bude také posádka vystupovat na vesmírnou stanici. Společnost Sierra Nevada také uvádí, že modul je schopen dalších typů misí na nízkou oběžnou dráhu Země, ale i do cislunárních destinací.
Budoucnost tohoto nového raketoplánu je tedy dozajista zajištěna. Společnost Sierra Nevada se teď ale musí soustředit na kontrakt, který má s americkou armádou. Ta by svůj velký raketoplán pro přepravu vojenského materiálů a vojáků chtěla samozřejmě co nejdříve. Jak dlouho může vývoj takového raketoplánu trvat, ani termíny, ke kterým Američané směřují, zveřejněny nebyly.
Autorský článek, další zdroj: Space.com