Nejrychlejší vlaky světa: Čínský maglev letí rychlostí až 460 kilometrů v hodině
Nejrychlejší vlaky světa nejezdí přitom jenom v asijských zemích. Poměrně hodně jich najdeme také v Evropě, pro české železnice je to ale sen, který se zcela určitě jen tak rychle nenaplní. Které vlaky se tedy řadí k těm nejrychlejším vůbec?
Šanghajský maglev
Šanghajský maglev je opravdu výjimečný a také je nejrychlejším vlakem světa. To z toho důvodu, že jako jediný zatím využívá technologii maglev, tedy magnetickou levitaci, kdy se celý vlak vlastně tak trochu vznáší těsně nad kolejemi. Je to sice skvělá technologie, ale je také absolutně nejdražší, a proto je šanghajský maglev zatím jedinou takovou tratí na světě. Vlak po ní letí rychlostí 460 kilometrů v hodině, ale nutno dodat, že celá trať měří jen 30 kilometrů, což je vzdálenost, kterou vlak urazí za pouhé 7,5 minuty. Čína už ale oznámila, že hodlá tuto původně německou technologii dále rozvíjet a plánuje jak stavbu tratí, tak vlastní vysokorychlostní vlakové soupravy.
CR400 Fuxing
CR 400 Fuxing je vlastně čínská vlaková souprava, která dokáže jet rychlostí 350 kilometrů v hodině na běžných železničních tratích. Proto také CR400 jezdí především na vytížených spojích mezi největšími čínskými městy. Jde o nejmodernější vysokorychlostní vlak, který je schopen dosáhnout kapacity až 16 vagónů pro 1 200 cestujících, kteří si navíc ve vlacích užívají nejmodernějšího komfortu. Nechybí totiž televizní obrazovky v sedadlech, inteligentní displeje, bezdrátové nabíjení osobních zařízení a další technologické vymoženosti. Vlak má také svoji autonomní variantu, takže se vysokou rychlostí řítí doslova bez strojvedoucího.
ICE3
ICE3 je německý vysokorychlostní vlak, který dokáže jet rychlostí až 330 kilometrů v hodině, ale v testovacím provozu to umí ještě o něco rychleji. Vlak má osm vozů a vše pohání šestnáct silných elektromotorů. Německo disponuje celou flotilou těchto vysokorychlostních vlaků, které zajišťují jak domácí, tak mezinárodní vlaková spojení.
TGV
Francouzský zázrak TGV je dobře známý každému už po dlouhá desetiletí. Vlastně jezdí už od osmdesátých let a TGV jsou bez nadsázky průkopníkem vysokorychlostní vlakové přepravy. Nové soupravy dokážou jet rychlostí přes 570 kilometrů v hodině, což je rekord TGV z roku 2007. V ostrém provozu a s cestujícími ve vagónech ale samozřejmě TGV tak rychle nejezdí a obvykle jak na vnitrostátních, tak mezinárodních spojích letí rychlostí 320 kilometrů v hodině.
JR East E5
Mezi pěticí nejrychlejších vlaků světa samozřejmě nemůže chybět japonská železnice. Japonci ostatně svoje šinkanzenové vysokorychlostní tratě budují už od šedesátých let minulého století a bez nadsázky bylo technologicky o několik desetiletí napřed před celým světem. Vlaky 35 dnes jezdí téměř po celém Japonsku rychlostí 320 kilometrů v hodině. Uvezou také poměrně hodně cestujících, každá souprava má kapacitu přes 700 pasažérů.
A to není zdaleka všechno. Stejnou rychlostí například jezdí vysokorychlostní vlaky v Maroku či Španělsku. Dokonce i italský vlak ETR1000, přezdívaný Rudá střela, létá na tratích mezi největšími italskými městy rychlostí 300 kilometrů v hodině. Do roku 2030 chce svoje vysokorychlostní tratě a vlaky představit i celá řada dalších evropských zemí, včetně například Belgie nebo Anglie. V Česku by v podobném termínu mohla vzniknout alespoň první vysokorychlostní trať, která by spojovala Brno s Prahou. Vlaky by ale po ní jezdily zřejmě nejvýše rychlostí 250 kilometrů v hodině.
Autorský článek, další zdroj: CNN