Applu došla trpělivost. Bude blokovat sběr dat reklamních sítí včetně Facebooku
Generální ředitel společnosti společnosti Apple Tim Cook byl na adresu Facebooku ohledně shromaždování nadměrného množství uživatelských dat kritický již v minulosti. Na pondělní konferenci WWDC společnost Apple přišla již s konkrétními kroky, které těmto aktivitám mají zabránit nejen v rámci Facebooku, ale i mnoha dalších reklamních sítí.
„Datové společnosti jsou chytré a neústupné,“ uvedl během konference senior viceprezident softwarového inženýrství Craig Federigh jako vysvětlení toho, proč se společnost Apple rozhodla uživateli nabídnout nové funkce na ochranu dat. Díky novým funkcím si uživatel bude moci zvolit, zda své informace reklamní síti poskytne či nikoliv.
Jedna z funkcí, která bude součástí příští verze oblíbeného prohlížeče Safari, například bude bránit Facebooku a dalším společnostem využívat tlačítka „like“ a pole pro komentáře, které jsou součástí mnoha webů, pro sledování pohybu uživatele. Praxe totiž ukázala, že tato tlačítka jsou zneužívána pro sledování ať na ně uživatel klikne nebo ne.
Safari také výrazným způsobem omezí schopnost webových stránek vytvářet digitální stopy uživatele. Další funkce bude omezovat sběr informací o druhu zařízení a konfiguraci systému. Pokročilé nástroje jsou totiž na základě spojení mnoha ukazatelů, jako jsou operační systémy, instalované pluginy, verze prohlížeče a mnoha dalších, schopny určit s velkou přesností konkrétního uživatele.
Prohlížeč Safari bude také upozorňovat na jekékoli sledovací aktivity navštěvovaných webů. Apple přidá nové funkce do příští verze webového prohlížeče Safari, který je dodáván s počítači Mac, telefony iPhone a tabletem iPad. Nová verze přijde s iOS 12 a macOS Mojave, které budou vydány koncem roku.
Společnost Apple se snažila odlišovat od ostatních velkých technologických gigantů, zejména od společností jako je Facebook a Google, tím, že svým uživatelům poskytuje vyšší ochranu soukromých dat. Na rozdíl od těchto společností totiž Apple není závislý na příjmech z reklamy (čtěte: Soud v Belgii nařídil Facebooku, aby přestal ilegálně sbírat některé údaje svých uživatelů).
Změny přicházejí také po rostoucí kritice technologických společností včetně Apple, že produkty vytvářejí tak, aby vzbudily u uživatele závislost. Společnost Apple v reakci na to před časem uvedla, že uživateli nabídne lepší kontrolu nad zařízeními i aplikacemi.