Jak zabránit tomu, aby vás reklamy na netu pronásledovaly
Ale nemusí to tak být. Díky přísnějším zákonům na ochranu osobních údajů v Evropské unii začínají některé společnosti zavádět nové funkce, které uživatelům vracejí určitou kontrolu.
Tady je tedy způsob, jak omezit reklamy na webech a v aplikacích pomocí několika nástrojů, které jsou buď již k dispozici, nebo brzy budou.
Jak vás reklamy sledují?
Vzhledem k tomu, že se smartphony a další zařízení připojená k internetu staly všudypřítomnými, začala se hojně objevovat personalizovaná reklama. Dnes je z toho mnohamiliardový byznys. A to díky základní technologii, která je nejen spolehlivá, ale také inteligentní.
Když vás reklamy tzv. pronásledují, spoléhají na soubory cookies, což je způsob, jakým webové servery zjišťují, že se vracíte na nějaké stránky. Vytvoří si o vás profil, který webu umožní přizpůsobit nabídku vám na míru. To zahrnuje doporučení produktů na různých eshopech, včetně toho, že vám například nabídnou i další produkty, které by se vám mohly líbit na základě analýzy toho, na co jste se před časem dívali.
Cookies, o kterých je řeč, jsou cookies třetích stran, které za vaše data platí. A protože tyto třetí strany jsou obvykle obrovskými reklamními konglomeráty, mohou vás sledovat na mnoha dalších webech v jejich velké síti. A kam jdou všechna ta data? Někdy jsou data uložena ve vašem prohlížeči a někdy je jim v prohlížeči přiřazeno jedinečné ID a poté jsou uloženy na serveru třetí strany.
Stručná zpráva americké Federální obchodní komise z roku 2020 uvádí výstižně tento problém do perspektivy: "Aby bylo možné využít její hodnotu, vyžaduje cílená online reklama hromadné shromažďování údajů o spotřebitelích při jejich pohybu kyberprostorem.“
Inzerenti mají motivaci shromažďovat o vás co nejvíce údajů, aby mohli zpeněžit to, co potřebují. Nemusí navíc vaše osobní údaje nijak chránit. Proto je tak důležité převzít zpět kontrolu.
Metoda 1: Použijte funkci Sledování aplikace v systému iOS 14
Každá aplikace ve vašem telefonu obsahuje v průměru šest sledovačů od jiných společností s jediným záměrem, tedy hromadně shromažďovat a prodávat vaše data. Naštěstí Apple zavádí nový nástroj v příští beta aktualizaci iOS 14, který výrazně usnadňuje blokování sledovačů reklam. Funkce Sledování aplikace se na jaře objeví ve všech nových iPhonech.
Tato funkce bude vyžadovat, aby aplikace před sledováním dat mezi jinými aplikacemi a weby získaly vaše povolení. V části Nastavení budete moci zjistit, které aplikace vás požádaly o sledování, a podle toho můžete provádět změny. Uvidíte vyskakovací dialogové okno, které vám nabídne dvě možnosti: Povolit nebo Požádat aplikaci, aby nesledovala.
Stojí za zmínku, že tato nová funkce má bránit aplikacím v zobrazení vašeho reklamního identifikátoru (IDFA). Jedná se v podstatě o identifikátor zařízení, který umožňuje třetím stranám, aby vás sledovaly v rámci aplikací iOS. Odtud pak můžete také resetovat IDFA, což vymaže všechna data, která o vás již inzerenti shromáždili, podobně jako resetovat historii vašeho prohlížeče. Nakonec můžete vybrat Zobrazit informace o reklamě a zjistit, které aplikace a weby vás sledují.
Facebook je na novou funkci Apple Tracking Transparency Transparency dost naštvaný, protože drtivá většina příjmů společnosti pochází z cílené reklamy. Společnost Google se rozhodla nepoužívat Apple IDFA ke sledování uživatelů. Místo toho použije vlastní alternativu IDFA v aplikacích, jako jsou Mapy a Chrome pro iOS, aby tato ochrana osobních údajů Apple neměla vliv na její reklamní podnikání.
Metoda 2: Vypněte personalizované reklamy v Google Chrome a Facebooku
Ve virálním videu TikTok vysvětluje digitální obchodník, jak může být Google rušivý ve všech jeho vlastnostech, jako jsou Chrome, Gmail a YouTube. Ve videu žena vysvětluje, že existuje jednoduchý způsob, jak zobrazit všechny předpoklady, které o vás Google vytvořil, na základě vaší aktivity napříč aplikacemi a weby.
I když se pravděpodobně nevyhnete tomu, že nějakým způsobem budete stále sledováni napříč službami Google, můžete omezit invazivnost reklam. Přejděte na adresu adssettings.google.com. Možná se budete muset přihlásit, abyste viděli svá data. Měli byste vidět rozpis všech informací, které o vás Google shromáždil.
Posuňte tlačítko do polohy vypnuto u funkce Personalizace reklam je zapnutá. Nyní by se vám měly zobrazovat už pouze reklamy, které jsou specifické pro obsah, který si právě prohlížíte, ale ne reklamy, které jsou vám šité na míru podle nashromážděných datech o vás. Máte také možnost projít si seznam a jednotlivě vypnout přizpůsobené reklamy pro určité weby. Tyto změny se projeví podle Googlu do 90 dní. Totéž můžete udělat na Facebooku.
Metoda 3: Aktivujte v prohlížeči funkci Nesledovat
Nesledovat je nastavení, které umožňuje vašemu prohlížeči požádat webové stránky, aby neshromažďovaly vaše údaje. Zde je postup, jak jej povolit v několika populárních prohlížečích.
V prohlížeči Chrome: Otevřete prohlížeč> V pravém horním rohu klikněte na tři svislé tečky> Klikněte na Nastavení> Ochrana osobních údajů a zabezpečení> Soubory cookie a další údaje o webu> Zapněte možnost Odeslat požadavek Nesledovat provoz procházení.
V Safari (Mac): Otevřete prohlížeč> Předvolby> Soukromí> Klikněte na Zabránit sledování mezi weby.
V Safari (iOS): Nastavení> Přejděte dolů a klepněte na Safari> V části Ochrana osobních údajů a zabezpečení zapněte Zabránit sledování mezi weby.
Ve Firefoxu: Otevřete prohlížeč> Klikněte na nabídku v pravém horním rohu> Předvolby> Ochrana osobních údajů a zabezpečení> Vyberte volbu Vždy u funkce Odesílat webům signál Nesledovat. Dále čtěte: Na iPhony se zase vrátí legendární kolečko.