Tankery KC-10 jdou do důchodu. Stroje s přezdívkou Big Sexy nahradí KC-46 Pegasus

 Letectví 
09. února 2023 07:29 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Legendární tankery mají přezdívku Big Sexy Depositphotos
Tankery amerického letectva KC-10, přezdívané také Big Sexy, slouží poctivě už dlouhých 40 let. A teď mají před sebou poslední necelé dva roky. Letectvo totiž rozhodlo, že tyto legendární stroje půjdou do důchodu v září roku 2024.

Stíhačky a bombardéry nové generace F-35 a B-21 zkrátka potřebují také tankery nové generace. Stroje KC-10 doplňují palivo už čtyřicet let a kromě toho dokáží létat i s úctyhodným množstvím nákladu. Jenomže americké letectvo už má tanker nové generace, konkrétně KC-46 Pegasus, a tak Big Sexy musí do důchodu.

A proč má vlastně tento legendární tanker takovou přezdívku? Je to kvůli jeho elegantnímu designu křídel, který je zkrátka považován za „svůdný“. A sexy jsou i schopnosti tohoto tankeru. KC-10 je dokonce o 30 let mladší než další tanker amerického letectva KC-135 a dokáže také přepravit téměř dvakrát tolik paliva. Jenomže strojů KC-135 má letectvo k dispozici mnohem víc kusů. V současné době totiž léta jen 59 strojů KC-10, zatímco tankerů KC-135 je 359 kusů. No a pak velkou roli hrají i náklady na provoz takových tankerů. Takže když KC-10 půjdou do důchodu, ušetří se spousta dolarů.

S příchodem tankerů KC-46 Pegasus, což je projekt, který měl velké zpoždění, ale naštěstí už je na světě, tak americké letectvo plánuje mít k dispozici celkem 179 kusů KC-46 Pegasus a 300 kusů  KC-135 Stratotanker.

KC-10 se ale rozhodně zapíše do historie. Je to stroj, jehož design je založený na letadle McDonnell Douglas DC-10. A ve své době porazil veškerou možnou konkurenci svojí schopností operovat na krátkých přistávacích drahách. Do služby tankery KC-10 vstoupily v roce 1982 a sloužily hned v několika konfliktech, včetně Perského zálivu, ve válce v Afghánistánu a samozřejmě i ve válce v Iráku.

Ještě před několika lety to nicméně vypadalo, že tankery KC-10 mají u letectva svoji budoucnost zajištěnou. V roce 2010 bylo všech 59 v současné době sloužících strojů modernizováno. Letadla dostala nový systém komunikace, navigace, sledování a řízení letového provozu. To jim také umožnilo létat v civilním vzdušném prostoru, protože v roce 2015 vstoupily v platnost nové standardy. A o rok později také letadla dostal novou avioniku a modernizovaný kokpit.

Původně totiž americké letectvo počítalo s tím, že s příchodem tankerů KC-46 Pegasus půjdou do důchodu stroje KC-135. Nakonec to ale dopadlo špatně právě pro Big Sexy, přestože letadlo Pegasus má pořád menší nákladní prostor, než staré KC-10. Mají nicméně řadu velkých výhod. Jsou o dost flexibilnější, mají větší schopnost obrany a posílají data z bojiště prostřednictvím systému Advanced Battle Management System.

KC-46 Pegasus je variantou Boeingu 767 a je širokotrupým, dolnokřídlým konzolovým jednoplošníkem s konvenčním ocasním prostorem s jednou ploutví a směrovkou. Má zatahovací tříkolový podvozek a hydraulický systém řízení letu. Schopnost obrany je vylepšena pomocí infračervených protiopatření a letadlo má omezené možnosti elektronického boje. Na zádi letounu se nachází výložník pro doplňování paliva fly-by-wire, doplněný o křídlové vzduchové tankovací podvěsy na každém konci křídla a má také středový brzdový systém pod zadním trupem, takže zvládne oba typy tankování během jedné mise.

Autorský článek, další zdroj: Simple Flying

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Celulitida trápí ženy bez ohledu na věk i postavu. Tělu je potřeba dodávat živiny, které jsou účinné...

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum