Po 15 letech v důchodu se vrací první stealth letadlo všech dob. Tajemné F-117 Nighthawk má létat nejméně do roku 2034
Nighthawky šly do důchodu před 15 lety a do té doby jich firma Lockheed Martin vyrobila celkem 64 kusů. A přestože americké letectvo na konci loňského roku představilo svůj supermoderní bombardér B-21, chce nyní staré Nighthawky zpátky.
Fanoušci letadel tak zažívají další velké vzrušení. F-117 je totiž na svou dobu opravdu krásný stroj a svého druhu legenda, protože to bylo první stíhač s technologií stealth. Designově má ostře řezané tvary, protože stroj vznikal vlastně v sedmdesátých letech a tehdy konstruktéři neměli technické možnosti, které by jim umožnily vytvořit letadlo oblejších tvarů, především pak díky nedostatku výpočetního výkonu počítačů, a tudíž i omezeného množství programů.
I tak ale postavili první stealth stíhačku, a to zejména díky materiálům, které absorbují přijímané radarové paprsky, absenci aktivního radiolokátoru, pohonné jednotce bez přídavného spalování, což omezuje tepelné a zvukové vyzařování a dále také díky výzbroji, kterou ukryli ve vnitřních prostorech, velkou roli sehrávají také vstupy vzduchu klínového tvaru a úzké štěrbinové výstupní trysky. Zkrátka na svou dobu učiněný technologický zázrak.
Do důchodu šly tyto nádherné stroje v roce 2008 a nebyly sešrotovány, protože letectvo tím chtělo předejít případnému vyzrazení detailů o použitých technologiích a konstrukci. Tak vyspělé na svou dobu stroje F-117 Nighthawk byly. A tak díky tomu mohou vlastně Nighthawky stále létat, a proto také stále slouží k výcviku pilotů v boji proti nepřátelským stealth letadlům a řízeným střelám.
Nyní to vypadá, že Nighthawky se po patnácti letech v důchodu, nebo pro některé stroje v částečném důchodu dokonce vrátí do vzduchu v plné zbroji. Americké letectvo jejich službu chce obnovit od roku 2024 s tím, že stíhačky by měly létat až do roku 2034. A bude to mít zřejmě svá úskalí. Údržba a logistika pro F-117 je totiž na základně Tonopah Test Range v Nevadě. A kdo neví, tak Tonopah, také označovaná jako Oblast 52, je přesně to ono vysoce utajované místo. Navíc na tato základna byla vždy domovem pro stroje F-117, což může vyvolávat jisté spekulace o tom, jak jakým způsobem konstruktéři vlastně na svoji dobu vyvinuli tak pokročilý stroj.
Hlavní otázkou je totiž údržba strojů, jakmile se vrátí do aktivní služby. Tu tedy budou muset kontraktoři provádět na velmi střežené základně a podmínkou letectva je také zachování původních vlastností stroje. Těch letuschopných je v současné době hned 45. A to všechno jen potvrzuje skutečnost, že samotné letadlo F-117 Nighthawk bylo vždy opředeno mnoha tajemstvími. Proto má tato stíhačka dnes do značné míry kultovní status. Stroje F-117 prosluly ve válce v Perském zálivu v roce 1991 a díky tomu jeho schopnosti i stealth vlastnosti byly obdivovány ještě více stejně jako se tato letadla stala ještě tajemnějšími. A podle všeho se tento doslova mystický stroj znovu vrátí do vzduchu a bude vyvolávat nové a nové otázky ohledně své dokonalosti.
Autorský článek, další zdroj: EurAsian Times