Španělské námořnictvo řeší fatální potíže s novou ponorkou. Nevejde se totiž do přístavu
Španělské námořnictvo objednalo v roce 2003 čtyři útočné ponorky S-80 s diesel-elektrickým pohonem, které mají nahradit stárnoucí ponorky třídy Agosta z doby studené války. Nové moderní ponorky byly navrženy s nezávislým pohonem, který jim umožní zůstat pod vodou déle než jiným plavidlům se stejným typem pohonu. Plavidla jsou vyzbrojena šesti 533 milimetrovými torpédovými trubicemi, které jsou schopny odpalovat řízená torpéda Seahake, americké protilodní střely Harpoon a rakety Tomahawk.
Vývoj ponorek však provázela řada potíží. V roce 2013 byla kontrolou zjištěna kritická chyba v podobě váhy. Ponorky byly až o 100 tun těžší, což mohlo velice negativně ovlivnit jejich schopnost včasného vynoření.
Výrobce Navantia okamžitě pozastavil stavbu lodí a povolal na pomoc amerického výrobce ponorek Electric Boat, aby problém vyřešil. Chyba byla odhalena velice pozdě, až během výstavby, a ponorka musela být zvětšena, aby získala více vnitřního prostoru.
Nyní, patnáct let po zahájení celé výstavby, se objevil nový problém. První ponorka Isaac Pearl je příliš velká na to, aby se vešla do přístavu v Cartagene. Řešením bude rozšíření budoucího přístavu obrovské ponorky tak, aby v něm plavidlo dokázalo manévrovat. V souvislosti s tím byl také o třetinu překročen rozpočet, který na výstavbu plavidel španělská vláda uvolnila. Dále čtěte: (Během výstavby podmořských kabelů byl objeven vrak slavného bombardéru).