Rusko má po sedmi letech ve vodě novou ponorku. Jde o třídu Lada s konvenčním pohonem

 Vojenství 
31. ledna 2023 09:52 / Mirka Malá
  3
📷
1 fotografie v galerii
Ponorky třídy Lada jsou malé a mají zastaralý pohon Wikimedia Commons / Vitaly V. Kuzmin
Rusko po sedmi letech pustilo do vody svoji novou ponorku, nazvanou Velikije Luki. Jde o ponorku třídy Lada, která sice na vodě byla už v roce 2006, ale kvůli redesignu byla od roku 2015 v doku.

Velikije Luki je další anomálií podmořské flotily Ruska. Ponorky třída Lada jsou totiž dieselelektrické ponorky, přestože ve světě se v posledních letech staví už jen ponorky s jaderným pohonem. Rusko má už nyní celkem tři takové ponorky třídy Lada a plánuje jich mít dokonce celkem osm.

Proč tomu tak je, je do jisté míry spekulace. Třída Lada sama o sobě proti plánu nabrala ohromné zpoždění, konkrétně dlouhých 12 let. A je pravděpodobné, že kromě technologické zaostalosti jde také o nedostatek financí. Před Velikije Luki tedy Rusko pustilo na vody dvě ponorky třídy Lada, konkrétně Petrohrad a Kronstad.

Třída Lada byla vyvinuta už v 90. letech jako nástupce vysoce prosperující třídy Project 877, známé v názvosloví NATO jako třída Kilo. Lady jsou 72 metrů dlouhé a lehce přes sedm metrů široké, jsou to tedy na současnou dobu opravdu malé ponorky, do kterých se vejde jen 35 mužů posádky. Jsou vyzbrojeny šesti 533milimetrovými torpédomety, které mohou pojmout řízená torpéda, protilodní střely a pozemní řízené střely. Jejich diesel-elektrické motory dokáží pod vodou vyvinout rychlost 39 kilometrů v hodině, ale ponorky třída Lady vyžadují pravidelné výstupy na hladinu.

Lady jsou navrženy pro boj proti ponorkám i vojenským lodím, ale také pro obranu námořních základen, pobřežních a námořních cest, jakož i pro provádění průzkumu. I když to je otázka, protože dieselelektrický pohon znamená, že ponorky jsou většinou slyšitelné.

Projekt ponorek třídy Lada je ale problémový od samého začátku. Ze tří ponorek, které již byly v minulosti spuštěny na vodu, se prakticky všechny potýkaly s potřebou redesignu nebo jejich stavba měla obrovské, mnohaleté zpoždění. Přitom stavba ponorky obvykle trvá tři roky, ale Velikije Luki, zahájená v roce 2015, byla dokončena teprve letos. Ponorky měly původně používat na vzduchu nezávislý pohonný systém, který umožňuje konvenčně poháněné ponorce zůstat ponořená celé týdny, ale to se vůbec nepovedlo. Mezitím ruské námořnictvo začalo raději nakupovat ponorky třídy Project 636.3, aktualizovanou verzi ponorek 877 a raných 636, známé zbytku světa jako vylepšená třída Kilo.

Rusko si nicméně přes všechny problémy trvá na tom, že chce dostat na vodu všech plánovaných osm ponorek třídy Lada, i když je jejich pohonný systém opravdu zastaralý. Rusko sice staví ponorky s jaderným pohonem už půl století a zbytek světa už má ponorky pouze s tímto pohonem. Tak proč si Rusko vlastně tak trvá na malých ponorkách s dieselelektrickým pohonem?

Je to vlastně docela efektivní, protože na konci všeho jsou peníze. Rusko je obrovská země, která zabírá 12 zón a má hranice se 14 zeměmi. Na rozdíl od Spojených států, jejichž ponorky musí urazit tisíce mil, aby se staly operačně relevantní, ruskému námořnictvu stačí plout jen na krátkou vzdálenost, aby narazilo na námořnictvo Spojených států, NATO, Číny, Japonska, Severní Koreje a dalších zemí. V takovém případě je jaderný pohon luxusem, který je pro Rusko příliš drahý. Rusko staví jaderné ponorky, aby mohlo konkurovat ponorkám NATO v hlubších vodách, zatímco ponorky s konvenčním pohonem mohou v klidu hlídkovat kousek od svých základen.

Autorský článek, další zdroj: Real Clear Defense

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Agáta Hanychová se tajně vdala: Holčičky moje, tak já už jsem zase paní, vzkázala hrdě světu a ukázala...

Styl

Velká chodidla nebo velký nos znamenají velký penis a další fakta a mýty, co o mužích panují

Dům a zahrada

Metody rybolovu – jak chytat ryby?