Znáte svá práva při zrušení či zpoždění letu? Nárok na občerstvení vzniká již za 2 hodiny
Letecký kalkulátor, který najdete na webu evropskyspotrebitel.cz, chrání práva spotřebitelů. Tento online nástroj umožní cestujícím se v dané situaci rychle zorientovat a dozvědět se, jaká mají práva a jaké jsou povinnosti leteckých společností vůči nim. "Například spočítá vzdálenost letu a výši náhrady škody, kterou lze požadovat od dopravce," uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které aplikaci spustilo.
Letecký kalkulátor vyvinula norská nevládní organizace Forbrukerrådet spolu s Evropským spotřebitelským centrem Norsko.
Povinnost postarat se o cestující
Při zrušení letu nebo při jeho velkém zpoždění má dopravce povinnost (v závislosti na délce zpoždění a bez ohledu na důvod zpoždění letu) postarat se o cestující, poskytnout jim občerstvení, a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let.
Nárok na občerstvení vzniká již 2 hodiny po původně plánovaném termínu odletu zpožděného letu. Při čekání přes jednu či více nocí vám vzniká nárok na hotel, dopravu na ubytování a stravu. Pokud máte let s garantovaným přestupem a kvůli jednomu zpoždění vám vznikne další zpoždění v destinaci přestupu, musí se o vás aerolinka postarat i v přestupní destinaci.
Nárok na odškodnění
Při posuzování nároku na odškodnění hraje roli to, co se konkrétně s vaším letem stalo.
Posuzují se tři základní situace:
- Zpoždění letu (odložení letu o několik hodin či dní)
- Zrušení letu (úplné zrušení letu s kratším či delším předstihem)
- Nevpuštění na palubu (děje se v důsledku přebookování, společnost prodá více letenek než je kapacita letu nebo v případě spojení dvou, nevpuštění na palubu a zrušení letu mají stejné podmínky pro odškodnění i výši kompenzace)
Když je dopravce viníkem mimořádnosti, cestujícím vzniká právo na náhradu škody v závislosti na vzdálenosti letu.
Podmínky pro vznik nároku na odškodnění při zpožděném letu:
- Let byl odložen o více než 3 hodiny.
- O odškodnění lze požádat až 3 roky zpětně.
- Na náhradu má nárok ten, kdo se letu zúčastnil a komu vznikla ztráta v důsledku odložení letu, nikoli plátce letenky.
- Výše náhrady se určuje dle délky letu.
Náhradu lidé mohou požadovat i za zpoždění, ztracení nebo poškození zavazadla při letu.
Jak se domoci svých práv?
Náhrada za zpoždění či zrušení letu není vždy jednoduchou záležitostí. Proto je důležité nepodcenit přípravu na případný spor již na letišti (pokud se o zrušení či zpoždění dozvíte až zde). Vyhledejte pracovníky letecké společnosti pro další informace, nechte si vystavit potvrzení o zrušení či zpoždění letu a vyfoťte si příletovou a odletovou tabuli. Určitě nevyhazujte palubní lístek, potvrzení rezervace letu i výpis z účtu potvrzující zaplacení. Dále čtěte: Umělá inteligence podle obrázku rozpozná oblečení a doporučí, kde si ho lze objednat.