Futuristická nákladní loď Oceanbird spoléhá při přepravě aut na vítr
Novou technologií je totiž vítr a nástrojem je plachetnice. Plachetnice, jejíž nákresy byly poprvé zobrazeny na objeveném malovaném disku v Kuvajtu, který byl vytvořen kolem roku 5 000 před naším letopočtem. Plachetnice přitom hrály klíčovou roli v objevování, dobrodružstvích, konfliktech i obchodu po celá staletí. Uznejte. Byl by megafilm Piráti z Karibiku stejně poutavý, kdyby se odehrával na motorovém člunu?
Superplachetnice místo supertankeru
Plachetnice se přitom dnes používají hlavně k rekreaci. A v lodní dopravě se zase používají supertankery a obrovské nákladní lodě, které spotřebují tuny nafty a jsou velmi neekologické, dokonce více než letecká doprava. Je to tak. Emise z lodní dopravy přispívají až 30 procenty oxidu dusíku uvolňovaného do atmosféry, 9 procenty oxidu síry a 3 procenty oxidu uhličitého.
Logicky musela přijít nějaká reakce a může se zdát, že lodní přeprava díky novým materiálům, počítačům a troše větru může být brzy velmi ekologicky atraktivní.
Oceanbird může snížit emise o 90 procent
Skandinávská společnost oznámila plány na vybudování elegantního větrného tankeru pro přepravu aut, na který se vejde najednou 7 000 vozidel. Loď s názvem Oceanbird bude mít pět výsuvných osmdesátimetrových plachet složených z kovu a kompozitních materiálů. Plachty lze vysunout do minimální výše 20 metrů, aby loď mohla proplouvat pod mosty nebo reagovat na měnící se povětrnostní podmínky. Oceanbird bude futuristicky vypadající 200 metrů dlouhá a 40 metrů široká loď a stane se největší plachetnicí na světě.
Oceanbird může cestovat průměrnou rychlostí necelých 20 kilometrů v hodině, takže je o něco pomalejší než tanker, ale plavba s plachtami především znamená, že loď dokáže eliminovat emise až o 90 procent.
Firma ve spolupráci se švédským výzkumným ústavem SSPA a Královským technologickým institutem ve Stockholmu už postavila model lodi Oceanbird v malém měřítku a v příštích několika měsících jej bude testovat v mořských vodách. Dokončený návrh by měl být hotový do konce příštího roku a první loď by měla být připravena k ostré plavbě docela brzy, a to už v roce 2025. Dále čtěte: Vědci vyvíjejí novou technologii. Antisolární panely by jednoho dne mohly produkovat energii i v noci.