Mohou nás mobily odposlouchávat? Mohou, ale většinou jim všechno stejně řekneme sami

 PC a Mobily 
16. července 2021 18:35 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Budete se divit, co všechno o vás váš telefon ví Depositphotos
Zažili jste někdy situaci, kdy jste si po telefonu s někým povídali o hypotetické koupi nějakého produktu a další den se vám v telefonu zobrazovala cílená reklama na tento produkt? Pokud ano, možná vás napadlo, zda vás váš smartphone neodposlouchává.

Opravdu to nemůže být náhoda, že vám reklama nabízela cíleně produkt, o který jste se v hovoru zajímali. To ale neznamená, že vaše zařízení skutečně poslouchá vaše konverzace. Existuje velká šance, že svému smartphonu sami poskytujete všechny potřebné informace.

Mohou telefony poslouchat?

Většina z nás pravidelně zveřejňuje své informace široké škále webů a aplikací. Děláme to, když jim udělíme určitá oprávnění nebo povolíme cookies ke sledování našich on-line aktivit.

Takzvané "cookies první strany“ umožňují webovým serverům zapamatovat si určité podrobnosti o naší interakci s webem. Například přihlašovací soubory cookie vám umožňují uložit své přihlašovací údaje, abyste je nemuseli pokaždé znovu zadávat.

Soubory cookie třetích stran jsou však vytvářeny doménami, které jsou mimo stránku, kterou navštěvujete. Třetí stranou bude často marketingová společnost ve spolupráci s webem nebo aplikací první strany. Ten bude hostit reklamy obchodníka a povolí mu přístup k údajům, které od vás shromažďuje (k čemuž jste mu dali oprávnění, třeba kliknutím na nějaké neškodně vypadající vyskakovací okno).

Inzerent si tak může udělat obrázek o vašem životě, tedy o vašich rutinách, přáních a potřebách. Tyto společnosti se neustále snaží měřit popularitu svých produktů a to, jak se liší od ostatních. Hodí se jim údaje o vašem věku, pohlaví, výšce, váze, zaměstnání či koníčcích.

Cíleným sběrem těchto informací inzerenti vylepšují své doporučovací algoritmy a používají něco, čemu se říká systémy doporučení, aby cílili na správné zákazníky správnými reklamami.

Počítače pracují v zákulisí

V umělé inteligenci (AI) existuje několik technik strojového učení, které pomáhají systémům filtrovat a analyzovat vaše data, jako je shlukování dat, klasifikace, asociace a posilování učení (RL). Agent RL se může trénovat na základě zpětné vazby získané z interakcí uživatelů.

Prohlížením nebo stisknutím tlačítka "Líbí se mi“ na příspěvku na sociálních médiích odešlete agentovi RL signál, který potvrzuje, že vás příspěvek přitahoval, nebo možná vás zajímá osoba, která jej zveřejnila. V každém případě je agentovi RL odeslána zpráva o vašich osobních zájmech a preferencích.

Jakmile začnete aktivně cokoliv lajkovat na sociální platformě, její systém se naučí posílat vám reklamy na společnosti, které mohou nabízet související produkty a obsah. Doporučení reklam mohou vycházet také z dalších údajů, mimo jiné včetně další reklamy, na kterou jste klikli prostřednictvím platformy, osobních údajů, které jste platformě poskytli, informací sdílených s platformou jinými inzerenty nebo marketingovými partnery, kteří vás již mají jako zákazníka atd.

Algoritmy umělé inteligence ve skutečnosti mohou obchodníkům pomoci získat obrovské množství dat a použít je ke konstrukci celé vaší sociální sítě. Poté na vás mohou začít cílit reklamy založené nejen na vašich vlastních datech, ale také na datech shromážděných od vašich přátel a členů rodiny, kteří používají stejné platformy jako vy. Například Facebook vám může doporučit něco, co váš přítel nedávno koupil. A k tomu nebylo vůbec nutné odposlouchávat váš rozhovor.

Nechcete být předvídatelní?

Existuje několik jednoduchých tipů, pomocí kterých můžete omezit množství dat, které sdílíte on-line. Nejprve byste měli pravidelně kontrolovat oprávnění aplikací vašeho telefonu.

"Také si dvakrát rozmyslete, než vás aplikace nebo web požádají o určitá oprávnění nebo o povolení souborů cookie. Pokud je to možné, nepoužívejte své účty sociálních médií pro připojení nebo přihlášení k jiným webům a službám. Ve většině případů bude možnost zaregistrovat se prostřednictvím e-mailu," říká Dana Rezazadegan z Swinburne University of Technology.

A pokud si stále myslíte, že vás váš telefon poslouchá, můžete zkusit jednoduchý experiment.

Přejděte do nastavení telefonu a omezte přístup k mikrofonu pro všechny své aplikace. Vyberte si produkt, o kterém víte, že jste jej v žádném ze svých zařízení nevyhledali, a mluvte o něm s někým nahlas. Nezapomeňte tento postup několikrát opakovat. Pokud se k vám v průběhu příštích několika dní nedostanou žádné cílené reklamy, znamená to, že vás telefon opravdu neposlouchá. Nemá to totiž zapotřebí. Má i jiné způsoby, jak zjistit, na co myslíte. Dále čtěte: Nejnovější testy sítí 6G přinášejí překvapivé výsledky.

Zdroj: The Conversation

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Celulitida trápí ženy bez ohledu na věk i postavu. Tělu je potřeba dodávat živiny, které jsou účinné...

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum