Falešné účty na sociálních sítích jsou hojně využívány k manipulacím
Nepochybně jste slyšeli zprávy, že hackeři a dokonce i samotné vlády používají sociální média k manipulacím. Možná se divíte, jak je to možné. Ale je.
Za vším hledej robota
Platformy sociálních médií vás jednoduše neschovávají před účty, které sledujete. Algoritmy používají k ošetření toho, co vidíte, na základě lajků nebo komentářů. Funguje to například tak, že si zobrazíte nějaký příspěvek a jakmile na něj nějakým způsobem zareagujete, tím více dalších účtů vás uvidí. Takže čím víc lajků nebo komentářů se pod nějakým příspěvkem objeví, tím rychleji se šíří. Bohužel lži a extrémní obsah často vyvolávají mnoho reakcí, a tak se šíří opravdu rychle.
Ale kdo to dělá? Často je to armáda účtů, zvaná roboti, za kterými nejsou skuteční lidé. Ve skutečnosti jsou ovládáni hackery, soukromými nebo vládními. Vědci například nedávno zjistili, že více než polovina účtů Twitter diskutujících o COVID-19 jsou roboti.
Například Jenna Abrams, účet se 70 tisíci sledujícími, byl citován běžnými mediálními médii jako The New York Times pro své xenofobní a krajně pravicová stanoviska, ale ve skutečnosti je to účet kontrolovaný Agenturou pro internetový výzkum, za kterou stojí ruská vláda.
Cílem je chaos
Vědci například zjistili, že některé z nejvlivnějších účtů jako jsou Black Lives Matter a Blue Lives Matter, jsou ovládány tzv. trollovými farmami. Trollové mají za cíl demoralizovat, přinášet zmatek, manipulovat. A samotná sociální média jednají pomalu. Bohužel, dezinformace vedou k jejich vyššímu používání a tím pádem také k vyšším ziskům.
Co s tím
Co s tím můžete dělat? Pravděpodobně už víte, že byste měli zkontrolovat zdroje a data toho, co čtete a předáváte. Tedy používejte sociální média vědoměji.
Za druhé je potřeba tlačit na platformy sociálních médií, aby odstraňovaly účty s jasnými známkami automatizace. Požádejte o další ovládací prvky pro správu toho, co vidíte a které příspěvky jsou zviditelněny. Požádejte o větší transparentnost v tom, jak jsou příspěvky propagovány a kdo umísťuje reklamy. Můžete si například přímo stěžovat na zpravodajský kanál Facebook nebo informovat zákonodárce o svých obavách.
A co je nejdůležitější, používejte sociální média střídmě, stejně jako jakékoli jiné návykové či toxické látky, a investujte do konverzací o budování komunity v reálném životě. Poslouchejte skutečné lidi, skutečné příběhy a skutečné názory. Dále čtěte: Digitální data jsou často zneužívána. Nová platforma má za cíl pomoci uživatelům lépe chránit osobní údaje.