Zpátky do minulosti: Připomeňme si doby, kdy trabant, felicie nebo žigulik byly hitem

Škoda Felicia byla krásná a úspěšná
📷
Dalších 15 fotografií v galerii
 Auto-Moto 
16. listopadu 2018 09:26 / Retro
  73   2
Dneska nad některými auty ohrnujeme nos, jiná si pořizujeme jako veterány, které neustále opečováváme, abychom je ukázali v co největší kráse. V dobách socialismu však patřila tahle vozítka k dennímu koloritu československých ulic, silnic a dálnic. Vozila nás všude, kam to soudruzi komu dovolili.

Vývoz aut z Československa po znárodnění klesal. Prostě nebyli jsme schopní konkurovat Západu. Zvrat přišel v roce 1955, kdy se objevil na trhu vůz Škoda Spartak.

U nás byl tento automobil a dnes žádaný veterán bezpochyby trhákem v prodeji nových aut. Zatímco se v roce 1954 prodalo v Československu do soukromých rukou 300 aut, o rok později, kdy už byl Spartak na trhu, to bylo již 1 693 kusů. Škodě Spartak se později kvůli sporům o název říkalo též Orlík nebo Škoda 440 a 445. Je třeba dodat, že celkem se v tom roce u nás vyrobilo 12 500 kusů tohoto modelu. Většina z nich skončila v cizině.

V roce 1956 si nový vůz u nás koupilo celkem 10 tisíc zákazníků a hned rok na to na něj dosáhl dvojnásobek občanů! A to stál 27 450 korun! Pro představu to byly dva roční průměrné platy!

Zájem rostl, v polovině šedesátých let se u nás prodalo ročně běžně 30 tisíc automobilů. Československo se tím dostalo na úroveň, ve které připadlo na 1 000 občanů 23 aut. Pro srovnání v Rakousku to bylo 76, ve Švýcarsku 111, v západním Německu 119 a v USA v dokonce 351.

Škoda Octavia, stejšn nebo Leninovy sáně

Po Spartakovi v roce 1959 okouzlila české řidiče Škoda 985, což byla Škoda Octavia. Dovolit si ji mohli  jen lidé, co neměli hluboko do kapsy a měli trpělivost si na ni počkat. Poptávka po ní totiž vysoce přesahovala nabídku.

Kdo nechtěl čekat, mohl si koupit Moskviče. Lidově se mu říkalo Leninovy sáně a nutno dodat, že zrovna tahle značka aut v Československu směle přežila až do období Sametové revoluce. Samozřejmě i v Sovětském svazu se auta vylepšovala, takže v osmdesátých letech už bylo tohle auto jiné než v letech šedesátých, nicméně populární bylo hlavně proto, že na auta vyráběná v kapitalistické cizině drtivá většina Čechoslováků nedosáhla a mohla o nich jen snít nad stránkami zahraničních katalogů, časopisů nebo filmů, které se k nám dostaly občas do kin.

Vratíme-li se ale zpátky ještě k značce Škoda, pak nemůžeme opomenout šedesátá léta bez toho, aniž bychom zmínili Škodu 1202. Jednalo se sice spíš o užitkový automobil, srdce mnohých řidičů si však získal. Koneckonců kdo by neslyšel o takzvaném stejšnu (station wagon)?

Kráska, která neměla konkurenci

Ve výčtu retro aut, nelze vynechat auto, které spatřilo světlo světa poprvé v roce 1958 ve Škodě v Kvasinách.  Ano, na mysli máme sporťák Škoda Felicia. Vyrobilo se ho kolem 16 tisíc kusů, většina z nich šla na vývoz do zahraničí, kde o ně byl obrovský zájem.
Automobiloví fajnšmekři doteď tvrdí, že to byla naprostá a nejkrásnější hvězda mezi našimi auty. Jezdila sice maximální rychlostí 130 km za hodinu, ale to nikdo neřešil. Důležitý byl požitek z jízdy. A ten, když se sundala střecha a vítr cuchal vlasy, byl nezapomenutelný a nezaměnitelný.

A pak přišlo „embéčko“ stopětka a stodvacítky

Léta plynula a pak přišel rok 1964 a Škoda 1000 MB, postupně Škoda 100 a Škoda 110 – R-Coupé, Škoda Rapid.

Auta naší výroby stále častěji začala doplňovat na konci šedesátých let a v průběhu let normalizace i auta vyrobená v jiných zemích socialistického tábora. Velkým hitem se stal východoněmecký  Wartburg a úplně největším Trabant. Populární byly i vozy DACIA z Rumunska, vedle již zmíněného sovětského Moskviče, taky Žiguli (Lada) i polský Fiat.
Vyvíjela se dále i značka Škoda. Koupit se daly vozy Škoda 105, v osmdesátých letech Škoda 120 a také Škoda 130. Revoluci pak představovala Škoda Favorit na konci let osmdesátých.

Nikdo netušil, že za dveřmi v té době už byla i revoluce společenská, která změnila poměry u nás, otevřela hranice a automobilovým fandům umožnila nakupovat auta, do té doby takková, o kterých mohli jen snít.                                                                                               

Alena Hechtová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

V atmosféře jednoho z měsíců existují bouře a deště jako na Zemi. Vědci získali první důkazy

Dům a zahrada

Pořizujeme nové dveře: Jsou lepší levé, nebo spíš pravé?

Cestování

Máte rádi dobrodružství a chcete po světě cestovat opravdu levně? Zkuste plavbu na nákladní lodi

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu