Mezinárodní vesmírná stanice ve své současné podobě bude sloužit až do roku 2030

04. ledna 2022 09:32 / Mirka Malá
ISS bude sloužit do doby, než se na oběžné dráze objeví nové stanice NASA
Otázky spojené s životností současné Mezinárodní vesmírné stanice ISS jsou zodpovězeny. Navzdory různým plánům na stavbu nových stanic všeho druhu bude ISS v provozu až do roku 2030.

A to je docela dobrá zpráva, protože ISS v současné době využívají nejen USA, ale řada dalších zemí a jejich vesmírných agentur, včetně Evropské kosmické agentury ESA, japonské JAXA, kanadské CSA a také ruského Roskosmosu. ISS tak má sloužit vědeckým a zcela jistě i dalším tajným výzkumům ještě v průběhu této dekády.

ISS má pomoci poslat první lidi na Mars

NASA si chválí, že pokračující účast Spojených států na ISS posílí inovace a konkurenceschopnost, stejně jako posílí výzkum a technologie nezbytné k vyslání prvních lidí na Mars a ještě předtím na Měsíc.

Během posledních dvou desetiletí Spojené státy udržovaly nepřetržitou lidskou přítomnost na oběžné dráze kolem Země, aby testovaly technologie, prováděly vědecký výzkum a rozvíjely dovednosti potřebné k prozkoumávání vzdáleného vesmíru.

Na ISS se mimo jiné nachází unikátní mikrogravitační laboratoř, která provedla už více než 3 000 výzkumných šetření od více než 4 200 výzkumníků z celého světa a přináší obrovský vědecký, vzdělávací a technologický vývoj ve prospěch lidí na Zemi. Téměř 110 zemí a oblastí se zúčastnilo aktivit na palubě stanice.

První modul ISS byl na oběžnou dráhu umístěn už v roce 1998. A od roku 2000 je stanice trvale obydlena. Přestože její životnost je už doslova na hraně, bude ISS zjevně sloužit do chvíle, než se na nízké oběžné dráze Země objeví nové komerční stanice, které ji plně nahradí.

Zdroj: NASA, Wikipedia.