Po nové sérií experimentů vědci tvrdí, že optický klam má konečně vysvětlení

Zajímavosti
22. června 2020 07:11 / Mirka Malá
Za optický klam může oční sítnice Pixabay
Po nové sérií experimentů vědci z Massachusetts Institute of Technology tvrdí, že mají lepší představu o tom, proč se potýkáme se starým známým optickým klamem zvaným simultánní kontrast jasu.

Otázkou vždy bylo, zda je část tohoto klamu vytvářena přímo v mozku, nebo ve vizuálních datech, která naše oči do mozku posílají. Nyní je ale tato záhada zřejmě vyřešena. Podle vědců se tento jev vyskytuje v každém oku ještě předtím, než se informace z obou očí sloučí dohromady a putují do mozku.

Stejnou barvu vidíme odlišně na základě kontextu

Jsou kola na fotografii k tomuto článku stejné barvy? Nebo označené kameny na fotografii domu mají každý jinou barvu? Odpověď zní, že jsou všechny stejné barvy, jen je vidíme jinak na základě kontextu.

To potvrdily tři nové studie. První zahrnoval požadavek vědců, aby dobrovolníci rozhodli o relativní jasnosti obrázků. Zobrazení kontextového jasu byla opakována s použitím světla na tmavých površích a obráceně, tmavých povrchů na světle. Dobrovolníci měli identifikovat, které jsou světlé a které tmavé.

Ve druhé studii vědci prezentovali stejné obrázky a informace, ale dobrovolníci měli  brýle, které jim izolovaly každé oko. Tím, že ovládali, které snímky každé oko vidělo samostatně, dospěli k závěru, že optická iluze pochází z něčeho vrozeného v oku.

Třetí studie studovala skupinu malých dětí, které byly vrozeně slepé, ale k získání zraku jim mohl pomoci chirurgický zákrok. Studiem této skupiny vědci chtěli zjistit, zda optický klam neovlivňuje například to, co jsme během života už viděli. Děti s obnoveným zrakem ale reagovaly na optický klam stejným způsobem jako ostatní zdraví dobrovolníci.

Může za to sítnice

Z experimentů tedy vzešel jeden jediný závěr. Lidé, kteří se dívali jen na jedno oko, viděli optický klam, stejně jako původně slepé děti. Je tedy pravděpodobné, že naše vnímání relativní jasnosti různých předmětů a tvarů je utvářeno v každém oku zvlášť, někde v sítnici.

Vědci nyní vědí, na co se konkrétně zaměřit při dalším zkoumání toho, co většina z nás považuje za samozřejmost. Jak se ale zdá, naše oči, respektive každé oko zvlášť, občas vidí něco jiného, a tyto klamné informace pak posílají společně do mozku. Dále čtěte: Základní zákon fyziky vzal za své. Vědcům se podařilo vrátit čas.