Ultra horký superionický led je nový stav hmoty a je mimo jiné odpovědí na záhadná magnetická pole kolem ledových světů

16. listopadu 2021 18:00 / Mirka Malá
Protože jde fakticky o nový materiál, může být technologicky využitelný Pixabay
Vědci v podstatě vymáčkli kapku vody mezi dva diamanty a pomocí jednoho z nejvýkonnějších laserů na světě ji zahřáli na obrovskou teplotu. A výsledkem je nová a tajemná fáze vody.

Tato podivná voda, nazývaná superionický led, existuje pod stejnými tlaky a teplotami, jako jsou ve středu Země, což je skutečnost, která by mohla výzkumníkům brzy pomoci prozkoumat tajemství ukrytá v jádrech jiných světů.

Superionický led je 18. fází ledu

Kapalina, pára a led jsou nejběžnější fáze vody, ale molekuly vody se mohou usazovat i v jiných uspořádáních, která představují různé fáze. Vědci už identifikovali 20 fází vodního ledu, tedy 20 různých způsobů, jak se mohou vázané atomy vodíku a kyslíku naskládat při různých teplotách a tlacích.

Superhorký a vysoce natlakovaný superionický led je 18. fáze ledu a je jednou z nejpodivnějších. Je to proto, že jeho atomy kyslíku se uzamknou na místě jako v pevné látce, ale jeho atomy vodíku se poté, co se vzdají svých elektronů, stanou ionty, atomovými jádry zbavených svých elektronů a tudíž kladně nabité, které mohou volně proudit ledem, jako by byly tekutinou.

"Představte si krychli, mřížku s atomy kyslíku v rozích spojených vodíkem," řekl Vitalij Prakapenka z Advanced Photon Source at Argonne National Laboratory. "Když se transformuje do této nové superionické fáze, mřížka se rozšíří a umožní atomům vodíku migrovat, zatímco atomy kyslíku zůstanou ve svých pozicích stabilní. Je to něco jako pevná kyslíková mřížka sedící v oceánu plovoucích atomů vodíku."  Tyto plovoucí atomy vodíku blokují světlu průchod ledem a dodávají mu černý vzhled.

Hodí se tento objev do nových technologií?

Na odpověď na tuto otázku je příliš brzy. "Je to nový stav hmoty, takže v podstatě funguje jako nový materiál a může se lišit od toho, co jsme dosud znali," řekl Prakapenka, takže je dost možné, že v budoucnu najdeme způsob, jak tento nový materiál využít.

Prozatím ale vědci chtějí lépe porozumět vlastnostem ledu a zmapovat podmínky, za kterých se v přírodě vyskytují různé ledové fáze. Protože volně plovoucí vodíkové ionty mohou vytvářet magnetické pole, vědci si kladou otázku, zda jsou superionické ledy pohřbeny v jádrech planet, jako je Neptun a Uran, nebo zda jsou uvězněny uvnitř zamrzlých moří Jupiterova měsíce Europa, který má ledovou kůru. Pokud ano, ledy by mohly hrát klíčovou roli při indukci magnetosfér, které obklopují tyto světy, nebo cizích světů mimo naši sluneční soustavu.

Protože magnetosféry jsou zase zodpovědné za ochranu planet před škodlivým slunečním zářením a kosmickým zářením, je dobré o superionických ledových formách vědět co nejvíce. Dále čtěte: Proč astronauti potřebují skafandry? S jejich těly by se jinak děly hrozné věci.

Zdroj: Live Science.