Norové mají skvělé plány pro nejbližší budoucnost. Do třiceti let vybudují pod mořem nový svět

 Auto-Moto 
23. srpna 2019 18:59 / Terezie Zamlynová
  4
📷
2 fotografie v galerii
Vizualizace projektu, díky kterému by se doprava v Norsku zjednodušila a přemístila pod hladinu moře The B1M
V našich končinách se to může jevit jako sci-fi, ale jinde to bude celkem brzy realita. V Norsku plánují podmořskou dálnici a plovoucí tunely. Ambiciózní projekt by měl být hotový do třiceti let.

O Norsku se ví, že se může chlubit nádhernou, místy neposkvrněnou přírodou. Přesto nebo právě proto musí i tam řešit odvrácenou minci této krásy. Na členitém západním pobřeží s více než tisícovkou fjordů je totiž nyní značně komplikovaná silniční doprava. Cesta autem z města Trondheim na severu do Kristiansandu na jihu země vyžaduje více než 20 hodin a k tomu je potřeba počítat se sedmi přejezdy trajektem. Přitom je tato část země domovem zhruba jedné třetiny z celkem pěti milionů obyvatel Norska.

Architekti, politici i investoři tak přišli se smělým plánem řešení. Tím by měly být plovoucí tunely a podmořské dálnice.

Smělé plány už projednává vláda

Ambiciózní projekt založený na tom, že by ubylo v dopravě využívání trajektů a doba cesty by se zkrátila na polovinu, již projednává norská vláda. Její plány se rozhodně nedrží u zdi.

Zahrnují výstavbu mostů a vybudování nejdelšího a nejhlubšího skalního tunelu na světě. Má být vrtaný přes skalní podloží pod hladinou moře. Asi úplně nejambicióznější částí projektu by měl být systém ponorných plovoucích tunelů, vinoucích se 30 metrů pod hladinou.

I když se mohou tyto plány jevit jako hodně smělé futuristické vize, těžko se věří tomu, že podobné myšlenky a nápady na vybudování plovoucího tunelu zazněly již v roce 1882. Jako způsob spojení přes kanál La Manche to takto tehdy navrhl britský námořní architekt Edward Reed.

Do třiceti let má být hotovo

Jelikož je pro laika těžko představitelné, jak může tunel pod vodou plout, vysvětlují obhájci projektu, že ve skutečnosti budou tunely z části ukotvené k mořskému dnu nebo k pontonům plujícím na hladině. Nebudou tedy plout zcela volně, ale díky částečnému ukotvení nebudou blokovat přístup lodím do fjordu.

Velké myšlenky a ambiciózní projekty se pochopitelně nemohou obejít bez finančních prostředků. Jinak tomu není ani v tomto případě. Norské úřady předpokládají, že náklady na splnění ambiciózního plánu dosáhnou 40 miliard dolarů. To je v přepočtu na naši měnu necelý bilion korun. Plovoucí tunely a podmořské dálnice by měly být hotové během příštích 30 let. Čtěte také: V Číně jezdí nejrychlejší vlaky. Dočká se i Česko v nejbližších letech takto rychlých vlaků?

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hollywoodský glamour: Odhalení módních trendů celebrit

Styl

Pět věcí, které ženám ničí orgasmus. Prostě se jich zbavte

Dům a zahrada

Vodní kámen zlikviduje konvici, myčku i pračku. Zatočte s ním některou z osvědčených metod