Francouzský prezident v cizím autě? „Faux pas“, které se nikdy nestane

 Auto-Moto 
28. července 2022 09:16 / Ema Maxová
  0
📷
4 fotografie v galerii
Francouzský prezident jezdí výhradně francouzskými vozy Peugeot
Představte si tuto situaci: Je 14. července, výročí útoku na Bastilu, nejvýznamnější francouzský svátek. V Paříži na Elysejských polích se tísní zástupy lidí a čekají, až dorazí hlava státu na slavnostní přehlídku. Najednou přijíždí a veze ho auto německé výroby. Diváci ho s úžasem sledují. Po chvíli úžas přechází v nelibost. Davem šumí slova jako „skandál“ a „faux pas“. V zemi Galského kohouta totiž prezident jezdí výhradně francouzskými vozy, cizími nikdy.

Tuto situaci si opravdu můžete jen představit, ve skutečnosti pravděpodobně nikdy nenastane. Francouzskému prezidentovi by totiž pověstná národní hrdost a snaha podpořit domácí průmysl nedovolily vybrat si vůz cizí státní příslušnosti či vyrobený mimo území Francie. Současný prezident Emmanuel Macron zvolil stejně jako většina jeho předchůdců automobilku Peugeot. Ta dodává do Elysejského paláce vozy už víc než 50 let.

Francouzskému prezidentovi by pověstná národní hrdost a snaha podpořit domácí průmysl nedovolily vybrat si vůz cizí státní příslušnosti či vyrobený mimo území Francie. Současný prezident Emmanuel Macron zvolil stejně jako většina jeho předchůdců automobilku Peugeot. Ta dodává do Elysejského paláce vozy už víc než 50 let.

Emmanuel Macron přijel v roce 2017 na slavnostní ceremoniál ke svému zvolení vozem Peugeot 5008. A toto auto si ponechal po celých prvních pět let ve funkci. Zřejmě si toto dynamické a nesmírně praktické SUV oblíbil. Díky tomu, že se ocitlo v nejvyšších státních službách, stalo se nejčastěji filmovaným a fotografovaným vozem posledních pěti let. To však nutně neznamená, že se o něm ví nejvíc. Kancelář prezidenta republiky ze zřejmých bezpečnostních důvodů tají podrobnosti o konkrétních detailech tohoto automobilu.

Je známo pouze to, že byl stejně jako všechny vozy Peugeot 5008 vyroben v továrně v Rennes a poté předán specializované bretaňské firmě Centigon, která provedla jeho opancéřování. Pokud jde o ostatní odlišnosti oproti sériovým vozům, je známo pouze uspořádání zadních sedadel (dvě sedadla místo tří, se specifickou středovou konzolou), umístění světel zajišťujících funkci majáku na masce chladiče a umístění znaku prezidentského úřadu na karoserii. Vše ostatní je přísně tajné.

Tajit veřejnosti informace o prezidentském kočáru je běžné a samozřejmě i rozumné. Dělal to i 20. prezident Francouzské republiky, Valéry Giscard d'Estaing. Ten byl považován za milovníka řízení i značky Peugeot. Už před 50 lety ji tedy prosadil jako dodavatele vozů do Elysejského paláce. Sám jezdil vozem Peugeot 604, což byla tehdejší vlajková loď značky. Prezident tenkrát přišel s převratným požadavkem, a to upustit od černých aut a přejít na modernější mechově zelenou barvu.

Během sedmiletého funkčního období si prezidentský úřad objednal čtyři vozy Peugeot 604. Tři z nich byly sériové modely, vrcholné verze SL s vidlicovým šestiválcovým motorem o objemu 2,6 litru a výkonu 136 k, které prezident občas sám rád řídil. Vedle nich byla pro slavnostní příležitosti vyhrazena prezidentská limuzína Peugeot 604. Ta byla vyrobena ve spolupráci s karosářem Heuliez a její předností byl rozvor prodloužený o 62 cm zajišťující komfort a luxus zadních sedadel. Zajímavostí byl také strop potažený imitací černé kůže.

Na druhou stranu Elysejský palác neschválil projekt Peugeot Landaulet, což byl polokabriolet s možností otevření prostoru nad zadními sedadly, který navrhla karosárna Chapron. Jediný exemplář vyrobený v roce 1979 byl nakonec dodán nigerskému prezidentovi.

V roce 1991 za působení prezidenta Françoise Mitterranda získal Elysejský palác vůz Peugeot 605. Tento model s vidlicovým šestiválcovým motorem o výkonu 170 koní byl opatřen pancířem z vysokopevnostní oceli a okny z neprůstřelného skla a polykarbonátového kompozitu. Vůz vážil 2 500 kg, což je o 1 000 kg více než standardní Peugeot 605 V6.Tuto limuzínu používaly především hlavy států, které Francie hostila, například tehdejší vůdce Sovětského svazu Michail Gorbačov, bývalý egyptský prezident Husní Mubárak nebo papež Jan Pavel II. 

Jacques Chirac používal během dvanácti let svého působení v Elysejském paláci pravidelně vozy Peugeot 607, které byly součástí vozového parku prezidentské kanceláře. Největší dojem na Francouze však tehdy bezpochyby udělal červený Peugeot 205 SR z roku 1984, se kterým jezdila prezidentova manželka po silnicích departementu Corrèze, jehož byla zastupitelkou.

Za prezidenta Nicolase Sarkozyho sehrál významnou roli model Peugeot 607 Paladine. Ten byl rozhodně nejokázalejším a nejkratší dobu používaným prezidentským vozem Francouzské republiky. V roce 2007 hledal tým Nicolase Sarkozyho vůz, který by ztělesňoval obnovu a modernost, až bude nový prezident v den své inaugurace projíždět po Champs Elysées. Někdo si vzpomněl na koncepční vůz Peugeot 607 Paladine představený na ženevském autosalonu v roce 2000. Tento velkolepý vůz 607, který pro Peugeot vyrobila karosárna Heuliez, je více než pět metrů dlouhá limuzína přeměněná na polokabriolet se zatahovací skleněnou střechou zakrývající zadní sedadla. Interiér luxusně vybavila čalounická firma Hermès, která použila nádhernou modrou a krémovou kůži. Uvnitř vozu byl také bar, dvě nádherná elektricky nastavitelná křesla pro prestižní cestující a sklopné sedadlo otočené zády ke směru jízdy pro doprovod.

Na žádost týmu Nicolase Sarkozyho byl vůz Peugeot 607 Paladine převezen z muzea Peugeot a 16. května 2007 se pak k překvapení všech objevil na Champs-Elysées. I přes četné úpravy si vůz zachoval eleganci standardního modelu Peugeot 607. Na druhou stranu si instalace mechanismu stahovací střechy vyžádala výrazné zmenšení palivové nádrže: její objem byl pouhých 6 litrů. To, co u koncepčního vozu nebyl problém, bylo vzhledem k hmotnosti vozu a spotřebě vidlicového šestiválce problematické pro běžné použití. Peugeot 607 Paladine se proto již dál nepoužíval. Dodnes ho ale můžete vidět v muzeu Peugeot ve francouzském Sochaux.

Zdroj: Peugeot.

Témata: Peugeot
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hollywoodský glamour: Odhalení módních trendů celebrit

Styl

Pět věcí, které ženám ničí orgasmus. Prostě se jich zbavte

Tech

I detektor lži se dá podvést. Víte, jak funguje, a dokázali byste ho obelhat?