Jezdí tak potichu, že mohou být hrozbou. Elektromobily budou muset hluk vytvářet uměle

 Auto-Moto 
25. března 2019 13:33 / Terezie Zamlynová
  1
📷
3 fotografie v galerii
Elektromobily jsou tiché, čisté, zelené, ale mají i své chyby Shutterstock
Elektromobily mají být vozítka budoucnosti. Alespoň v představách některých vizionářů. Ale s tím, jak jich přibývá, objevují se i jejich stinné stránky. A je jisté, že bude nutné na nich ještě dost zapracovat. Odvrácenou stranou tohoto vynálezu je totiž například i jejich nehlučnost.

Nechme stranou, do jaké míry je pokrokem využívání elektrické energie jako pohonu auta a zkusme se zaměřit na původní tichý provoz, který většina lidí vnímala jako velký bonus dopravy pro budoucnost. Nyní se ukazuje, že je tichý provoz spíš hrozbou než výhodou – zejména kvůli chodcům. Ti totiž takové auto snadno přeslechnou a mohou jím být sraženi. Jevu a rizika si nyní všímají už i světová média.

Srážka s chodci je velkým rizikem

Elektrické vozy mají prý o 37 procent vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky srážky s chodci než vozidla se spalovacím motorem, spočítal americký časopis Wired. Britský Guardian zase citoval Kevina Clintona z Královské společnosti pro prevenci nehod: „Největší rizika spojená s elektrickými vozidly jsou při jízdě v nízké rychlosti, například ve městě, protože hluk z pneumatik a aerodynamický šum jsou při těchto rychlostech minimální.“ Podle Guardian jsou navíc v této souvislosti nejvíce ohroženi nevidomí. Odkazuje na studii, která informovala o tom, že s elektromobily má problém téměř 93 procent takto postižených osob.

Automobilky teď proto hledají cesty, jak vrátit elektrickým autům „hluk“. Nařizuje jim to totiž i evropská legislativa. Podobně je tomu už i za oceánem ve Spojených státech.

Čtyři tóny uměle vytvořeného hluku

Letos v USA vstupuje v platnost vládní nařízení, že nové elektromobily budou muset povinně vydávat umělý zvuk v rozmezí 47 - 60 dB v kombinaci maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315 - 3 500 Hz.

A podobné nařízení schválila i Evropská unie. Již v dubnu 2014 přijala nařízení, které předepisuje výrobcům vybavit svá elektrická a hybridní vozidla tzv. systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Od 1. července 2019 ho budou muset mít všechny nové typy vozidel. Tedy modely, které nově zamíří na trh. Od 1. července 2021 pak bude tato povinnosti platit pro úplně všechna nová vozidla. A tak se automobilky činí. Každá k tomu přistupuje po svém, všechny dbají na originalitu a o největší zacílení na své zákazníky a milovníky jejich značky.

Výrobci aut už mají jasno

Například Volkswagen vybírá prý zvlášť zvuky pro různé modely podle jejich zaměření. Třeba SUV budou mít hlubší hlas, který lépe pasuje k jejich mohutnosti. Volkswagen už má prý doladěný zvuk pro nový model I.D., auta velikosti modelu Golf, které odstartuje ofenzivu elektromobility.

Renault Zoe, nejdůležitější elektromobil francouzské značky, mění hlas podle zvoleného jízdního režimu. Ladiči hlasu si prý brali inspiraci ze sci-fi filmů a k tomu spolupracovali s hudebním skladatelem Andreem Cerou.

Laděním hlasitosti elektromobilů se zabývá i Citroën nebo Porsche. Právě tato značka má znít jako hybridní speciál pro vytrvalostní závod v Le Mans. Mercedes chce dát svým luxusním modelům hlas, který nebude rušit posádku, až po sportovní divizi značky, oddělení AMG. To si k ozvučnění elektroaut přizvalo na pomoc slavnou kapelu Linkin Park, jejíž tóny s nimi budou spojené. (Čtěte také: Řidiči jsou přežitek. IN je jezdit bez nich).

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hollywoodský glamour: Odhalení módních trendů celebrit

Styl

Čtyři ženská znamení, která nemívají štěstí v lásce. Proč tomu tak je a je možné si lásku do...

Tech

I detektor lži se dá podvést. Víte, jak funguje, a dokázali byste ho obelhat?