خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Po letech pátrání byl objeven ztracený americký bombardér z druhé světové války • Tech / inStory.cz

Po letech pátrání byl objeven ztracený americký bombardér z druhé světové války

Nalezený Liberator byl sestřelen během bombardování pozic japonské obrany
Další 1 fotografie v galerii
 Vojenství
27. května 2018 10:55 / Internet
  8   1
Díky novému objevu končí léta pátrání po legendárním americkém bombardéru B-24 s nápisem „Heaven Can Wait,“ který byl během druhé světové války sestřelen Japonskou protiletadlovou baterií. Za objevem stojí tým archeologů, vědců a válečných odborníků z Project Recover.
خرید vpn خرید vpn خرید vpn

Záhada kolem ztraceného bombardéru B-24 Liberator a jedenácti amerických vojáků, kteří tvořili jeho posádku, je rozluštěna. Vrak letounu byl objeven a pečlivě zdokumentován v zátoce Hansa z Papuy-Nové Guiney. Za nálezem stojí tým Project Recover, který utvořili námořní vědci, archeologové a dobrovolníci, kteří společným úsilím objevili již řadu letadel z druhé světové války.

Posádku bombardéru „Heaven Can Wait“ tvořili muži z 320. skvadrony 90. bombardovací perutě „Jolly Rogers“, kteří byli na misi, jejímž cílem bylo bombardování japonských protiletadlových baterií. Letoun byl záhy sestřelen nepřátelskou palbou a od té doby nikdo netušil, kde se jeho trosky nachází.

Papua-Nová Guinea byla od ledna 1942 do konce války v srpnu 1945 místem vleklých bojů s výraznými ztrátami vojáků i letadel na obou stranách. Po čtyřech letech výzkumu okolností havárie a za pomoci rodiny jednoho člena posádky B-24 se podařilo ztracený letoun objevit. Mezi důležitá vodítka patřily také výpovědi očitých svědků z oficiálních vojenských záznamů.

V říjnu 2017 se tým vydal na dlouho plánovaný archeologický průzkum zálivu Hansa, který byl považován za konečné místo odpočinku pěti amerických letadel, které byly zničeny během druhé světové války. Po 11 dnech pátrání na vodě, během kterého tým prohledal asi 27 čtverečních kilometrů mořského dna, skutečně v severní části zálivu objevil v hloubce 65 metrů vrak letounu s nápisem „Heaven Can Wait“.

Podrobnosti o místě havárie byly formálně oznámeny vládě Spojených států pro možnost zahájení procesu obnovy a identifikace pozůstatků 11 členů posádky, které leží na dně moře více než 70 let.

Project Recover je špičkový tým vědců, historiků, archeologů, inženýrů a potápěčů, který provádí průzkumy s cílem objevit místa, kde došlo k sestřelení letadel, pro jejich zdokumentování. Podobných týmů na světě operuje několik. Dánský tým se například specializuje na lokalizaci válečných plavidel a nedávno si připsal velký úspěch, když objevil vzácnou německou ponorku (čtěte: Dánští vědci objevili vrak nejmodernější německé ponorky z druhé světové války).

Lukáš Bauer | inStory.cz